Alles wat je moet weten over de Facebook F8-conferentie

Tijdens de jaarlijkse Facebook F8 conferentie, hebben Mark Zuckerberg en co in hun kaarten laten kijken over de toekomst van het sociale netwerk.

The future is private

Je zou het bijna niet geloven, maar Facebook wil koste wat kost een privacyplatform worden. Tijdens de openingsceremonie had Zuckerberg dan ook uitgebreid aandacht voor privacy. Hij wil Facebook en diens diensten transformeren tot plaatsen waar mensen zich vrij kunnen uitdrukken en zich verbonden kunnen voelen met mensen en gemeenschappen.

Messenger

[related_article id=”235263″]

Dat Facebook grootse plannen had met Facebook Messenger, wisten we al. Facebook had immers een dag ervoor reeds aangekondigd wat ze van plan zijn. Tot dat plan behoort een snellere Messenger-app, een manier om samen video’s te kijken, een desktop-applicatie en manieren om beter in contact te staan met dichte vrienden.

Nieuw design voor Facebook

Het grootste nieuws, was ongetwijfeld dat Facebook een volledig nieuw design krijgt. In dat nieuw design staan groepen en evenementen centraal, om zo de sociale beleving naar een hoger niveau te tillen. Dat heeft ook een nadeel, want je krijgt meer stories, contacten en groepen te zien dan effectief de tijdlijn waar je voor naar Facebook komt.

Net zoals LinkedIn dat bijvoorbeeld ook doet, zal de nieuwe versie van Facebook je ook helpen om nieuwe vrienden te vinden. Dit gebeurt door te kijken welke mensen iets met je gemeenschappelijk hebben, zoals een werkgever of school.

In de iOS en Android applicatie zal je nu al enkele wijzigingen zien. De nieuwe desktopversie zal in de komende maanden worden uitgerold.

 

Nieuwe Instagram-camera en shopping

De camera op Instagram krijgt ook wat extra mogelijkheden. Denk dan bijvoorbeeld aan nieuwe filters, maar ook andere mogelijkheden om stories te maken, zoals quizzen of een doneerknop om geld in te zamelen voor goede doelen. Instagram blijft ook verder inzetten op het e-commercegebeuren, want gebruikers kunnen nu rechtstreeks via de Instagram-app producten kopen.

Instagram heeft ook het gerucht bevestigd dat ze werken aan een versie waar likes niet zichtbaar zijn. Instagram test het systeem waar je het aantal likes op je feed kan verbergen. Zo kan je je focussen op de foto’s en video’s die worden gedeeld, niet op het aantal likes dat je krijgt. De functionaliteit wordt getest in Canada en wordt mogelijk uitgerold wanneer hij blijkt aan te slaan.

Facebook Dating

Facebook wil verder gaan dan vriendschap, want het bedrijf wil zich ook toespitsen op dating. Facebook Dating is echter niet nieuw, want het werd tijdens de F8-conferentie van 2018 reeds aangekondigd. Het bedrijf kondigt echter aan dat de functionaliteit naar 14 nieuwe landen komt. België en Nederland verdienen echter nog geen liefde, want in onze contreien is de functionaliteit nog niet beschikbaar.

Ze kondigden ook een nieuwe functionaliteit aan genaamd Secret Crush. Het concept is dat je een lijst samenstelt met Facebook-profielen waar je je tot aangetrokken voelt. Als een persoon uit je lijst jou ook heeft toegevoegd aan zijn/haar verborgen lijst, dan krijgen jullie beiden een bericht dat jullie een match zijn.

F8 herbekijken

De conferentie kan je bekijken via Facebook:

https://www.facebook.com/FacebookforDevelopers/videos/422572928569998/

 

f8privacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken