Sonos introduceert binnenkort Google Assistant op zijn speakers

Sonos bracht eerder al Amazon Alexa naar zijn speakers. Ditmaal komt er ondersteuning bij voor Google Assistant op de Sonos One en Beam, zo schrijft het in zijn kwartaalresultaten.

Google Assistant begint wereldwijd steeds meer marktaandeel te verkrijgen. Deze groeispurt wordt geholpen door het feit dat steeds meer ‘normale’ speakers voor in huis de digitale assistent bevatten. In de lijn van Sonos-speakers ontbrak deze ondersteuning tot op heden, maar daar komt verandering in. De Amerikaanse fabrikant liet de komst van Google Assistant weten in zijn kwartaalresultaten. In januari waren er echter al aanwijzingen: het bedrijf hield immers een gesloten bèta om de assistent op zijn speakers te testen. Vanaf volgende week zal Sonos de assistent officieel uitrollen. Nog niet in Europa; de Verenigde Staten zullen als eerste aan de beurt zijn, andere markten zullen later nog volgen.

Helaas krijgen niet alle Sonos-speakers ondersteuning voor Google’s assistent. Vooralsnog krijgen enkel de Sonos One en Beam-speaker de functionaliteit. Andere details over hoe de assistent zijn werk zal doen, zijn niet bekend. Daarmee is het dus onduidelijk of de Google Home-speaker samen zal werken met Sonos-speakers. Gelukkig zal het niet lang duren voordat de assistent in Europa getest kan worden. Sonos spreekt van een uitrol in ‘de komende maanden’. Na de uitrol zijn het een van de eerste speakers die ondersteuning bieden voor zowel Google Assistant als Amazon Alexa.

Is Sonos financieel gezond?

Kwartaalresultaten zouden geen kwartaalresultaten zijn, als er geen lijsten met cijfers in staan. Geen zorgen, Sonos heeft ook ditmaal de tijd genomen om wat cijfers uit te werken. Voor het eerste kwartaal wist het bedrijf een omzet te behalen van 210 miljoen dollar – dertien procent hoger in vergelijking met het eerste kwartaal van 2018. In de eerste drie maanden van 2019 verkocht Sonos in totaal 785.291 producten, een groei van slechts één procent ten opzichte van Q1 2018. Daarmee valt de conclusie te trekken dat het bedrijf per product meer omzet weet te boeken. Qua omzet wist de ‘Home theater’-groep met 29 procent te groeien naar 89 miljoen dollar. Omzet van de Home speaker-groep viel juist 17 procent lager uit, met een eindresultaat van 71,5 miljoen dollar in Q1 2019.

Het is opvallend dat de omzet in deze groep daalde, de afzet steeg daar namelijk met 57 procent. In het kwartaalrapport is te lezen dat de daling van de omzet af te leiden is aan het stopzetten van de verkoop van de Play:3-speaker, tezamen met de dalende verkoopcijfers van de Play:1. De Sonos One, de speaker die gezien kan worden als opvolger van de Play:1, verkoopt juist heel aardig. Volgens het bedrijf leverde deze speaker een veertien procent hogere omzet op in vergelijking met Q1 2018. Als laatste maakt Sonos nog de vermelding van zijn verlies in het eerste kwartaal. Het gaat om 23 miljoen dollar, een aanzienlijke daling vergeleken met het verlies van 34 miljoen dollar in Q1 2018.

amazon alexagoogle assistantmobielontspanningsonosspeakers

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken