NTSB: Tesla’s Autopilot was actief tijdens fatale crash met Model 3
Begin maart vond er in Florida een vreselijk ongeluk plaats met een Tesla Model 3. Het ongeluk, dat plaatsvond tussen de Model 3 en een vrachtwagen, had een dodelijk slachtoffer als gevolg. Snel na het ongeluk maakte de NTSB (National Transport Safety Board) en NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) bekend een onderzoek naar het ongeluk op te starten. In een vroegtijdig rapport laat de NTSB weten dat Tesla’s Autopilot ingeschakeld was tijdens het ongeluk. Om precies te zijn: de Autopilot werd tien seconden voor het ongeluk nog ingeschakeld, zo blijkt uit data die de organisatie uit de boordcomputer verkreeg – de bestuurder had zijn hand echter niet op het stuur.
Investigations involving fatalities, and other major investigations, take on avg between 12 & 24 months to complete. All reports are publicly released via our website.
— NTSB Newsroom (@NTSB_Newsroom) March 2, 2019
Voordat de twee voertuigen met elkaar in botsing kwamen, reed de Tesla Model 3 bijna 110 km/u, bijna 21 kilometer per uur te hard. Het ongeluk vond plaats toen de vrachtwagen met zijn trailer de weg overstak vanaf een zijweg. Bij het ongeluk raakte de Model 3 de trailer van de vrachtwagen, die het dak van de Tesla afscheurde waarbij de bestuurder om het leven kwam. Pas na iets minder dan 500 meter kwam het voertuig tot stilstand, zo is te lezen in het rapport van de NTSB. Data van alle camera’s en systemen aan boord laten zien dat er geen ontwijkende manoeuvres zijn uitgevoerd en in het voorlopige rapport is er geen vermelding gemaakt van genegeerde waarschuwingen.
Tesla reageert op onderzoek
Het gaat om een vroegtijdig rapport, voor het volledige rapport moeten we nog even wachten. Via Twitter gaf de onderzoeksorganisatie aan dat er in de meeste gevallen 12-24 maanden voorbijgaan voordat er een gedegen onderzoek is uitgevoerd. Wat de invloed van het onderzoek zal zijn is nog niet te zeggen. Op basis van eerdere onderzoeken besloot Tesla waarschuwingen toe te voegen aan de Autopilot. Houden gebruikers hun handen niet op het stuur, dan krijgen ze elke vijftien seconde een waarschuwing. Een woordvoerder van Tesla heeft via Engadget gereageerd op de eerste resultaten van de onderzoeken, en verwijst daarbij naar zijn eigen veiligheidsrapporten:
“Vlak na het incident hebben we de National Highway Transportation Safety Administration en de National Transport Safety Board op de hoogte gebracht van het feit dat de Autopilot 10 seconden voor het ongeluk voor het eerst werd ingeschakeld, waarna de bestuurder zijn handen van het stuur heeft verwijderd. De Autopilot was nog niet eerder gedurende deze rit gebruikt. We zijn bedroefd door dit ongeluk en onze gedachten zijn bij iedereen die getroffen is door deze gebeurtenis.
Bestuurders van onze Tesla’s hebben al meer dan 1,6 miljard kilometer gereden met Autopilot ingeschakeld. Onze data toont aan dat, als het systeem gebruikt wordt door een oplettende bestuurder die te allen tijde de leiding over kan nemen, gebruikers met Autopilot ingeschakeld veiliger over de weg kunnen bewegen dan in gevallen zonder onze Autopilot. Voor de afgelopen drie kwartalen hebben we onze veiligheidsrapporten gepubliceerd met data direct afkomstig van onze voertuigen”, aldus een woordvoerder van Tesla.