SoundCloud lanceert eindelijk muziekdienst Go+ in België
Je kent er intussen al een aantal, maar ook SoundCloud komt vandaag met zijn betaalde streamingdienst voor België. SoundCloud Go+ was al beschikbaar in verschillende landen en biedt je een catalogus van 200 miljoen nummers aan. De streamingdienst hamert er op zijn website op dat je voornamelijk de miljoenen artiesten en auteurs ondersteunt en wil zich daarmee onderscheiden van concurrenten zoals Spotify en Apple Music.
Wat kost dat?
De streamingdienst is de eerste 30 dagen volledig gratis, nadien betaal je 5.99 euro per maand voor SoundCloud Go waarbij je reclamevrij kan luisteren en onbeperkt nummers offline kan beluisteren. Naast de Go versie kan je ook kiezen voor SoundCloud Go+, met dit pakket krijg je hoogwaardige audio en toegang tot de volledige catalogus voor 9.99 euro per maand. Voor iOS gebruikers wordt dat 12.99 euro als gevolg van de 30% die Apple claimt.
Geen concurrentiestrijd
Volgens Anthony Gabriele, de verantwoordelijke voor abonnementen en marketing is het niet de bedoeling om te gaan concurreren met Spotify of Apple Music. “De focus ligt anders, gebruikers van SoundCloud komen naar ons om nieuwe muziek te ontdekken voordat ze commercieel worden. Veel muziek die dus nergens anders te vinden is.”
Financiële strijd
De streamingdienst wil dan geen strijd aangaan met grotere spelers, toch moeten ze nieuwe manieren zoeken om ook geld in het laadje te brengen. Door de explosieve groei van de streamingmarkt waarin de grootsten strijden om het meeste betalende gebruikers, moet ook SoundCloud strijden om zijn eigen cijfers uit het rood te halen. Twee jaar geleden nog had het bedrijf de kampen met negatieve cijfers met een verlies van 70,5 miljoen euro. Na een kapitaalinjectie van 150 miljoen euro kon het bedrijf gered worden.
Volgens Tom Evens, professor media-industrieën aan de UGent is het heel moelijk om op te boksen tegen de grote spelers. Bedrijven als Spotify hebben enorme budgetten om zich te wapenen tegen de kleinere spelers. Het gaat om zo’n grote budgetten dat Spotify in 2016 nog aangaf SoundCloud te willen kopen. Het komt er dus op neer dat de streamingdienst een plaats zal moeten veroveren tussen Amazon, Apple, Google of Spotify. Het grootste verschil met voorgaande bedrijven is dat de muziekstreaming niet hun voornaamste corebusiness is én dat de muziek voornamelijk nieuwe klanten moet lokken die ook andere producten aankopen.