Instagram test functie die aantal likes verbergt
Instagram, de sociale foto-app die begon in 2010 als hét platform voor fotografie, groeide al snel uit tot een culticoon en werd het de thuis van duizenden influencers die dagelijks heel veel moeite doen om zoveel mogelijk likes binnen te halen. Zo kwam ook de term influencer-marketing meer en meer naar boven.
Instagram: ‘Do it for the content’
En net dat laatste wil Instagram aanpakken. Volgens het bedrijf draait het niet om het aantal likes, maar om de content. De foto’s, de video’s, de leuke verhalen. Concreet test het bedrijf momenteel een functie waarbij je het aantal likes kan uitschakelen bij de mensen, pagina’s… die je volgt. Voor alle duidelijkheid: je zal nog steeds je eigen likes kunnen zien. Het gaat er enkel om dat je misschien helemaal niet geïnteresseerd bent in het aantal likes van je favoriete influencer, maar wel in de kleren die hij/zij promoot. Dat is de focus die Instagram weer wil bereiken.
Instagram is testing hiding like count from audiences,
as stated in the app: "We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get" pic.twitter.com/MN7woHowVN
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) April 18, 2019
Testfase
Momenteel is de nieuwe functie nog maar in een testfase die uitgerold werd in Ierland, Japan, Italië, Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland. Vermoedelijk zal het dus nog even duren vooraleer je van deze functie gebruik kan maken, maar verwacht wordt wel dat de functie wereldwijd zal uitgerold worden.
Intussen heeft Twitter in Canada een soortgelijke test uitgerold waarbij je kan kiezen of reacties op tweets kan/wil zien. ‘Het moet ervoor zorgen dat gesprekken op Twitter lichter, relevanter en gezonder worden’, stelt het bedrijf.