Netflix pakt uit met ‘Clickbait’ over de donkere kant van sociale media
In 2011 kwamen de eerste afleveringen van Black Mirror uit en in 2016 kocht Netflix de volledige uitzendrechten voor de serie over. Op die manier wilde de videostreamingdienst uitpakken met een serie die de donkere krochten van sociale media en de digitalisering van onze samenleving aantoont en hoe deze veranderingen onze maatschappij kunnen kapotmaken. Black Mirror is nog steeds een enorm populaire reeks die eerder dit voorjaar aan zijn vijfde seizoen toekwam.
Kloof
Nu pakt Netflix uit met een nieuwe reeks in dit genre. Met ‘Clickbait’ wil het de gevaren van sociale netwerken en de steeds groter wordende kloof tussen onze werkelijke en digitale identiteit blootleggen.
Je kan de serie nu al aanduiden in je lijstje zodat je een herinnering krijgt als de reeks online komt te staan. Buiten een vermelding op Netflix is er nog niet veel geweten over de reeks. David Heyman, die de productie van onder andere Harry Potter en de laatste Tarantino-film Once Upon A Time in Hollywood voor zich nam zou daarvoor samenwerken met de Australische filmmaker Tony Ayres. Dat belooft een pareltje te worden.
Nodige scepticisme
Clickbait en Black Mirror zijn zeker niet de eersten die gebruikmaken van sociale media om de donkere kant ervan aan te tonen. De vraag is natuurlijk hoe Clickbait het gaat aanpakken om zich te onderscheiden van voorgaande series en films. Tony Ayres beschrijft het project wel als “een passie”. Dat zou erop kunnen duiden dat de reeks eens stuk uitgebreider dan alle andere kan worden.
Momenteel is helaas nog niet duidelijk wanneer de serie op Netflix zal komen.