Onbeperkt dataverbruik van apps wordt soms wel aangerekend door providers
Onbeperkte data moeten we hier in België altijd met een korreltje zou nemen, in welke context dan ook. Dat is vandaag nogmaals duidelijk geworden. Proximus biedt bijvoorbeeld formules aan waarbij je per maand één favoriete app kan aanduiden waarvan het dataverbruik onbeperkt is en niet wordt meegerekend in je totale verbruik. Ook zijn er de Epic-abonnement waar het verbruik van meerdere apps onbeperkt is en je daarbuiten nog enkele gigabytes krijgt voor de rest. Na een tweet van Kristof Nizet werd echter duidelijk dat onbeperkt hier niet altijd onbeperkt is.
Sensibiliseringsdraadje: Ben je Proximus klant en heb je een favoriete app ingesteld waarvan het gebruik niet mee wordt gerekend? Verrassing: dat verbruik wordt dus wel degelijk meegerekend. Hier gaan we: pic.twitter.com/hfqNpgMq5v
— Kristof Nizet (@kristofnizet) August 30, 2019
Verwarring alom
Kristof gaf aan dat zijn favoriete app van die maand (waarvan het verbruik dus niet meegeteld zou mogen worden bij zijn totaal) Instagram was, maar dat hij toch verrassend snel de melding kreeg dat zijn gigabytes op waren. Nadat hij zag dat 7,5GB van zijn gebruik bestond uit Instagram, ging hij aankloppen bij Proximus. Een helpdeskmedewerker vertelde hem dat de initiële load van de app behoorde tot de gratis data, maar dat alles daarna wel als gewone data werd meegerekend, waardoor het voordeel van de favoriete app slechts miniem is.
Data News had echter contact met een woordvoerder van Proximus die een andere uitleg gaf. Daar werd gezegd dat alle gegevens die je via de favoriete app binnenhaalt niet worden meegerekend. Toch waren de cijfers van Kristof correct, maar daar was een verklaring voor. In de tijd dat hij data aan Instagram opgebruikte, was er een update gebeurd bij Instagram zelf, waar een nieuwe server was geopend. Het dataverkeer dat naar die server werd gestuurd, werd door Proximus nog niet herkend als Instagram-data en dus gezien als data van eender welke andere niet-favoriete app. De server in kwestie is intussen wel geregistreerd bij Proximus en de woordvoerder gaf aan dat dit verder werd afgehandeld met Kristof.
Verder had Data News nog contact met Telenet, dat een gelijkaardig systeem voor gratis app-data hanteert. Daar klonk een iets andere uitleg, waarbij de woordvoerster aangaf dat apps een bepaalde “signature” hebben waarmee de data als het ware een label krijgt. Die signature wordt eveneens soms gewijzigd, dus kan er hier ook data aangerekend worden in de tijd die Telenet nodig heeft om die wijziging te verwerken, maar dat zou slechts zelden voorvallen.
Tot slot hanteren zowel Telenet als Proximus een fair use policy voor het gratis dataverbruik in deze gevallen. Als jij dus het vermoeden hebt dat er iets niet in orde is met jouw gratis app-data, kan je in principe steeds contact opnemen met je provider om tot een oplossing te komen.