NBA maakt kniebuiging voor China na pro-Hong Kong tweet
Daryl Morey, eigenaar van het basketteam Houston Rockets, tweette enkele dagen geleden over de protesten in Hong Kong. Via zijn woorden “Vecht voor vrijheid. Steun Hong Kong” was het wel duidelijk voor wie Morey de meeste sympathie heeft. In Hong Kong komen burgers al weken massaal op straat om te protesteren voor meer democratie en minder inmenging van de Chinese staat.
Morey was echter één belangrijk detail vergeten: NBA is de populairste buitenlandse sportcompetitie in China. Al sinds eind jaren 80 volgen Chinese fans de wedstrijden. De populariteit steeg naar ongeziene hoogte toen Chinese basketlegende Yao Ming tekende voor… jawel, Houston Rockets. Het Chinese bedrijf Tencent sloot recent nog een contract af met NBA van 1,5 miljard dollar voor uitzendrechten. NBA richtte een filiaal op in China om merchandising te verkopen dat inmiddels 4 miljard dollar waard is. Dat zijn bedragen waar zelfs de grootste voetbalcompetities lang niet aan komen. Joe Tsai, één van de oprichters van Alibaba, is sinds vorig jaar eigenaar van Brooklyn Nets.
NBA aarzelde dan ook niet lang om Morey terug te fluiten en zich te excuseren voor de tweet. Die is inmiddels ook verwijderd. Het optreden van de federatie kan op weinig begrip rekenen in de Amerikaanse politiek en samenleving. Daar is men in tijden van handelsoorlog natuurlijk een heel andere mening aangedaan van China. NBA geldt in Amerika als een competitie die pluralisme juist omarmt. Sterspelers LeBrown James en Stephen Curry betuigen al jaren openlijk hun steun aan de ‘Black Lives Matter’-beweging. Politici bekritiseren NBA dan ook scherp dat spelers en eigenaars wel de nationale regering kunnen bekritiseren, maar schijnbaar niet de Chinese regering.
As a lifelong @HoustonRockets fan, I was proud to see @dmorey call out the Chinese Communist Party’s repressive treatment of protestors in Hong Kong.
Now, in pursuit of big $$, the @nba is shamefully retreating. https://t.co/7waMde5KrM
— Ted Cruz (@tedcruz) October 7, 2019
Ook Apple zwicht voor China
China is natuurlijk voor vele sectoren een cruciale sector. China is ook niet bang om deze economische macht te gebruiken. Het roept regelmatig Amerikaanse en Europese bedrijven ter orde wanneer deze verwijzen naar Tibet of Taiwan, twee regio’s die willen losbreken van China maar door veel landen niet erkend worden. Kledingmerk Gap bijvoorbeeld moest zich excuseren aan zijn Chinese consumenten voor een T-shirt die een kaart van China zonder Taiwan bevatte.
Ook Apple past zijn producten af en toe aan om de Chinese afzetmarkt te plezieren. Zo lekte vorige week nog het nieuws uit dat de vlag-emoji van Taiwan niet zichtbaar is in Hong Kong. De vlag wordt wel zichtbaard wanneer men zijn account op een andere regio instelt, of wanneer men ‘Taiwan’ typt. Op Apple Music zijn ook liedjes die pro-Hong Kong boodschappen verwijderd in China. Het is dus duidelijk dat het Chinese kapitaal de economie wereldwijd in een wurggreep houdt.
https://twitter.com/thisboyuan/status/1179681769022353409
LEES MEER: EU verplicht Facebook om beledigende posts te verwijderen