Nieuws

Kortrijk gebruikt gsm-gegevens voor toerismemarketing

Heb je recent een uitstapje gemaakt naar de stad Kortrijk? Dan is het Kortrijks stadsbestuur daar wellicht ook vanop de hoogte.

De stad Kortrijk meet sinds enkele maanden aan de hand van gsm-gegevens hoeveel bezoekers elke dag in de stad komen. Daarvoor koopt het datarapporten aan bij Proximus. Proximus houdt bij hoeveel klanten zich op een bepaald moment in de Kortrijkse binnenstad bevinden. Die cijfers worden dan geëxtrapoleerd zodat een globaal beeld ontstaat. In een privacyverklaring op de website legt Proximus uit, dat er pas een rapport wordt opgemaakt vanaf dat er minstens 30 mensen in het afgebakende gebied actief zijn.

Het Kortrijkse stadsbestuur betaalt jaarlijks 40.000 euro aan Proximus voor die rapporten. Daarvan zijn nu de eerste metingen binnengekomen. Kortrijk zal vanaf nu elk kwartaal een rapport ontvangen van Proximus. Via de gsm-gegevens weet Kortrijk niet enkel hoeveel bezoekers ze elke dag lokken, maar zelfs vanwaar ze komen. Als ze die informatie ook nog eens koppelen aan data van betaalautomaten, heeft de stad Kortrijk ook nog informatie over wat die bezoekers juist doen.

Toeristen lokken

Schepen van Economie Arne Vandendriessche legde in het Radio 1-programma ‘De Ochtend’ uit waarom het stadsbestuur dit nu juist doet. Kortrijk wil groeien als toeristische trekpleister en het aantal bezoekers in de komende 5 jaar verdubbelen. Via een datagerichte aanpak wilt het stadsbestuur de daartoe voorziene budgetten efficiënt besteden. Daarvoor is het volgens Vandendriessche belangrijk te weten waarom bezoekers naar Kortrijk komen, en vanwaar ze allemaal komen.

Arne Vandendriessche, schepen van Economie in Kortrijk. Afbeelding: Stad Kortrijk

Je kan je terecht vragen stellen of dit geen inbreuk op de privacy is. De Privacycommissie heeft de metingen lange tijd tegengehouden. Maar dat is volgens Vandendriessche niet het geval. Het zou immers gaan om geanomiseerde en geagregeerde data. De stad Kortrijk krijgt dus enkel gegevens over groepen, en nooit over individuen in handen. Dat was voor de Privacycommissie genoeg om het project toch groen licht te geven. Vandendriessche sprak tijdens het radio-interview over een opt-out optie, waarmee je kan aangeven dat je niet wil dat je data gebruikt worden. Daar konden journalisten van VRT NWS echter niets over terugvinden. Proximus biedt zo’n opt-out optie voorlopig nog niet aan via de website, maar denkt er over na dit in de toekomst te doen.

Lokale aantrekkingskracht

Nu we de cijfers dan toch hebben, kunnen we ze evengoed bekijken. De metingen werden ongeveer in de zomerperiode opgestart. Daarin lokte de stad dagelijks een gemiddelde van net geen 20.000 bezoekers. Grote evenementen zoals de braderie en het festival Kamping Kitsch zorgden uiteraard voor piekdagen. Toch blijft de aantrekkingskracht van Kortrijk zich vooral te beperken tot de eigen provincie. Drie vierde van de gemeten bezoekers waren afkomstig van West-Vlaanderen, en slechts 1,5% uit Antwerpen. Wat betreft buitenlandse bezoekers komen de meeste – wat ook niet zo verrassend is – uit het noorden van Frankrijk. Kamping Kitsch lijkt wel opvallend veel meer Nederlandse toeristen naar de stad te lokken dan op andere dagen.

datamarketingkortrijkprivacytoerismezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken