Nieuws

Snapchat gaat factcheck uitvoeren op politieke advertenties

Het sociale medium wil daarbij een antwoord bieden op de hevige kritiek krijgen op het beleid rond politieke advertenties van socialemediabedrijven.

Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in aantocht, is de verkiezingskoorts al aardig aan het stijgen in de Verenigde Staten. Een thema dat heel wat commotie veroorzaakt is wat sociale media moeten doen met politieke advertenties. Facebook kwam zwaar onder vuur te liggen toen Zuckerberg bekend maakte dat hij politieke advertenties niet aan een factcheck wil onderwerpen. Tegenstanders van die maatregel oordelen dat Facebook politici een vrijgeleide geeft om desinformatie te verspreiden om kiezers te manipuleren. Sterker nog, gezien hun verdienmodel sterk steunt op advertentie-inkomsten, zouden ze er zelfs aan verdienen.

Aan het andere kant van het spectrum zit Twitter. Daar besliste CEO Jack Dorsley om politieke advertenties volledig te verbieden. Die contrasten tonen dat sociale mediaplatformen nog steeds zoekende zijn naar een evenwicht tussen enerzijds politiek engagement en anderzijds het bestrijden van fake news.

Snapchat hoopt dat evenwicht nu toch te kunnen bereiken. CEO Evan Spiegel vertelde aan CNBC dat hij met zijn platform jongeren wil blijven engageren om politiek actief te zijn en daarom politieke boodschappen wil toelaten. Maar toch zal Snapchat alle content die door politici verspreid wordt aan een factcheck onderwerpen.

Daar zijn de politici

Politici gaan mee met hun tijd om jongere generaties kiezers aan te trekken. Sociale media bieden al enkele jaren een heel interessant platform voor politici om hun boodschap direct aan de massa te verkondigen. Elk nieuw medium dat aan populariteit wint, zal vroeg of laat worden ingepalmd worden door politici. Ook Snapchat is niet aan die natuurwet kunnen ontsnappen. Enkele presidentskandidaten hebben het platform al gebruikt voor het verspreiden van campagne-advertenties voor de komende verkiezingen. De meest actieve is Republikeins presidentskandidaat Pete Buttigieg. Die spendeerde al $35.000 aan 39 advertenties, wat hem toch al meer dan 8 miljoen views opleverde. Ook de presidentskandidaten van de Democraten Elizabeth Warren en Joe Biden zijn al op Snapchat gespot. Donald Trump is nog niet gesignaleerd, al heeft die zich al wel eens op Twitch gemeld.

factcheckpolitieke advertentie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken