Billboard gaat YouTube-streams meetellen in albumranglijsten
Billboard geldt als een absolute referentie binnen de Amerikaanse muziekindustrie, die nog steeds de melodie bepaalt van de industrie wereldwijd. De ranglijsten die Billboard wekelijks publiceert worden beschouwd als een graadmeter voor het succes van een song, album of artiest. Naast de ‘Hot 100’ wat de honderd meest afgespeelde nummers zijn, heeft Billboard ook nog een top 200 voor albums en ranglijst voor artiesten.
Doorheen de jaren heeft Billboard regelmatig zijn meetinstrumenten moeten aanpassen aan de tijd. Toen muziekstreamingplatformen als Spotify en Apple Music doorbraken, kon Billboard niet anders dan deze ook meerekenen om de ranglijsten nog een betrouwbaar beeld te doen geven. Een album in een platenwinkel gaan kopen is immers al lang verleden tijd. Die wijziging werd in 2013 doorgevoerd.
En YouTube dan?
Dat deed de discussie oprijzen of videostreaming ook niet moest meegeteld worden. Platformen als YouTube worden immers ook al heel lang gebruikt om muziek te beluisteren. Billboard telde YouTube-streams al een tijdje mee voor de rangschikking van individuele songs, maar voor het meten van albums bleef het toch lang vasthouden aan enkel audio.
Dat gaat vanaf 18 januari veranderen want vanaf dan tellen ook video’s bekeken op YouTube, maar ook andere platformen als Apple en Spotify mee voor de albumranglijst. Billboard zal wel enkele beperkingen blijven hanteren om een zo getrouw beeld te blijven behouden. Enkel video’s van de officiële kanalen zullen meetellen, en dus bijvoorbeeld geen songtekstvideo’s, covers of TikToks. Het werkt sinds het invoeren van streamen ook samen met Nielsen om te voorkomen dat automatische streams of ‘overmatig streamen’ vanwege één IP-adres de ranglijsten beïnvloeden. Dus je favoriete nummer op elke dag op eindeloze herhaling opzetten zal in andere woorden de kans niet vergroten dat het op de eerste plaats terechtkomt.