Pokémon GO haalt bijna 900 miljoen dollar inkomsten binnen in 2019
Pokémon GO kwam uit op 6 juli 2016 en zorgde meteen voor een ware revolutie. Via AR-technologie konden gamers in hun dagelijkse leefomgeving op Pokémonjacht gaan met hun smartphone. Het spel was tegen september 2016 wereldwijd al 500 miljoen keer gedownload. Het aantal actieve spelers lag tijdens de eerste maanden op 45 miljoen tijdens piekmomenten. Het succes vertaalde zich ook financieel. Pokémon Go zorgde voor een record door in de eerste maand al 207 miljoen dollar aan inkomsten te puren. Doordat het spel gratis te downloaden is, komen die inkomsten voort uit in-game aankopen zoals het aankopen van extra Pokéballs. Eind 2016 werd afgeklokt met 832 miljoen dollar inkomsten.
Slechts zeer zelden kunnen games de hype vasthouden. Ook Pokémon GO leek geen uitzondering op die regel te gaan worden. Het aantal actieve spelers daalde enorm, wat ook leidde tot een pak lagere inkomsten, nog ‘slechts’ 594 miljoen dollar. In 2018 kwam er echter weer een heropleving: mei 2018 was een absolute topmaand voor de game met plots weer 147 miljoen actieve gebruikers. Inkomsten stegen opnieuw naar 817 miljoen dollar.
Beste jaar ooit
De cijfers van 2019 laten zien dat de game weer populairder is dan ooit. Het succes van de hoogdagen wordt weer herbeleefd. De inkomsten uit de in-game aankopen steeg dit jaar naar een absoluut record: 894 miljoen dollar of net meer dan 800 miljoen euro. Niet slecht voor een game dat aan zijn derde levensjaar toe was.
De ontwikkelaars van de game hebben dan ook voldoende inspanningen geleverd om de game in leven te houden. Doorheen heel 2019 werd er nieuwe content toegevoegd aan de game. Drie weken geleden werd de nieuwe speelmodus ‘Buddy Adventures’ toegevoegd. Ook worden er nog steeds real life evenementen georganiseerd. De echte piek in 2019 kwam er tijdens de zomermaanden. Eind 2019 werd Team Rocket toegevoegd, de eeuwige (maar niet al te handige) vijand van Ash en Pikachu in de cartoonserie. Dat zorgde voor de vierde en vijfde beste maand op vlak van inkomsten, en de meest succesvolle maanden sinds de originele lancering.