Chinese smartphonegiganten creëren open source om Play Store uit te dagen
Volgens Reuters zouden de vier grote Chinese smartphonefabrikanten – Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi – de krachten bundelen in een Global Developer Service Alliance. Dat is een open source platform die het voor appontwikkelaars eenvoudiger moet maken om hun apps aan te bieden via de app stores van de merken.
Normaal gezien is het de bedoeling dat het platform openbaar wordt gemaakt in maart, al meldt Reuters dat de recente uitbraak van het coronavirus die deadline nog in het gedrang zou kunnen brengen. Een eerste prototype van de website die al online staat zegt dat het platform in negen regio’s zal functioneren waaronder Rusland, Indonesië en India.
Het platform zou een serieuze uitdager kunnen worden voor Google Play Store. Volgens cijfers van Sensor Towers verdiende Google in 2019 8,8 miljard aan zijn Play Store. Die komen voor uit betalende apps, maar ook uit de commissie die het vraagt op de verkoop van films, series en boeken.
Waar is Huawei?
Op de website van GDSA vinden we echter geen enkel spoor terug van Huawei. Enkel de logo’s van Oppo, Vivo en Xiaomi zijn te zien. Xiaomi ontkenden ook zelf in een reactie aan Reuters dat Huawei betrokken is bij het platform. Oppo en Vivo ontweken de vraag eerder. Ook geven ze alle drie aan dat het niet de bedoeling is om Play Store uit de dagen.
Die voorzichtigheid is uiteraard ook niet onlogisch, gezien de politieke situatie waarin Huawei zich bevindt. De drie merken steunen immers allen op de software van Android, en maken ook gebruik van de applicaties van Google. Ze willen natuurlijk niet het risico lopen om hetzelfde lot beschoren te zijn. Toch kan dit open platform voor Huawei een interessante opportuniteit bieden om zijn eigen software HarmonyOS aantrekkelijker te maken voor appontwikkelaars en meer applicaties te kunnen aanbieden.
Een uitdager voor Google
Experten geloven ook niet helemaal dat Oppo, Vivo en Xiaomi de macht van Google niet willen proberen verminderen. Het ontwikkelen van een eigen platform biedt hen immers toegang tot applicaties die Play Store niet bezit. Op die manier worden ze minder afhankelijk van Google, en krijgen ze meer onderhandelingsmacht. De landen waar het platform eerst zal worden opgesteld, zijn ook niet toevallig gekozen. Xiaomi is een groot merk in India, Oppo en Vivo hebben dan weer een groot marktaandeel in Zuidoost-Azië. De aanwezigheid van Huawei zou dan de deur van Europa moeten kunnen openbeuken.
Toch zal het afwachten worden of de alliantie in de praktijk succesvol zal zijn. Het is namelijk onduidelijk of alle spelers evenveel middelen in de schaal leggen, alsook identieke belangen behartigen. Gelijkaardige allianties zijn in het verleden niet zo succesvol gebleken. Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi waren in het vierde kwartaal van 2019 tezamen goed voor een marktaandeel van 40%, waarvan een groot deel aan Huawei kan toegeschreven worden.