Lenovo brengt CES naar Bologna
Lenovo had heel wat spectaculairs voor te stellen tijdens de technologiebeurs CES in het begin van deze maand. Het lanceerde er onder meer het idee van een vouwbare PC, alsook een eerste laptop met 5G ondersteuning. Jammer genoeg was het voor onze bescheiden redactie niet mogelijk om naar Las Vegas af te zakken om deze gadgets te aanschouwen. Maar niet getreurd, Lenovo denkt ook aan ons, en daarom werden we uitgenodigd voor een exclusieve showcase in de sympathieke Italiaanse stad Bologna.
En dat Lenovo heel wat interessants op de markt zal brengen dit jaar, dat werd snel duidelijk. En gelukkig voor ons kregen we ook de mogelijkheid om al eens aan de slag te gaan met testmodellen. Hier is het interessant om misschien even stil te staan bij de verschillende productlijnen die Lenovo in de aanbieding heeft. Die bedienen immers allemaal een verschillend marktsegment. Een doorgedreven gamer heeft immers andere specifieke noden dan een professionele klant, een student of een creatieve content creator.
5G en twee schermen
Een eerste belangrijke productlijn zijn de Yoga laptops. Deze laptopreeks hoort thuis in het high-end luxesegment. Ze moeten symbool staan voor performantie en kwaliteit. Binnen deze laptopreeks zijn niet één maar twee nieuwe modellen voorgesteld. De eerste is de Yoga Slim 7. Dit is een 14” inch laptop met 4K beeldresolutie, een batterijduur van 15 uur en is uitgerust met de laatste generatie van Intel Core processoren om die beloofde technische prestaties ook waar te maken. Met veel meer tromgeroffel werd de Yoga 5G aangekondigd. Wat deze laptop moet onderscheiden van de rest, kan je eigenlijk al uit de naam afleiden. Dit is de eerste laptop die 5G zal ondersteunen, waardoor de laptop overal waar je komt zou moeten verbonden zijn. Het ideale product voor de mobiele consument, aldus Lenovo.
Ook de creatieve zielen kunnen aan hun trekken komen bij Lenovo. De Creator serie is gericht naar digitale content creators. Deze laptops staan garant voor audio en beelddisplay van de fijnste kwaliteit. Binnen deze nog vrij nieuwe productlijn maakten we kennis met 5 nieuwe producten: een laptop (Yoga Creator 7), een Ultrabook (Ideapad Creator 5), een PC (Ideacentre Creator 5), en twee knappe monitoren (Qreator 27 en Q27h). De Legion Y740S moet dan weer het gamersegment kunnen overtuigen. En voor wie het allemaal wat minder mag kosten, zal Lenovo nog twee nieuwe Chromebooks op de markt brengen: de Ideapad Flex 5 en de Chromepad, die zowel als tablet of als laptop gebruikt kan worden. En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Het waren toch vooral de zakelijke laptops die onze aandacht wisten te trekken. Dat deed onder meer de Thinkbook Plus. Het idee voor deze laptop kwam voort uit marktonderzoek door Lenovo. De Chinese fabrikant wil daarmee inspelen op de noden van een jonge generatie die klaar is om zijn stempel te drukken op de maatschappij. Die is als het ware opgegroeid met het concept van de touchscreen. De Thinkbook Plus heeft daarom een tweede scherm op zijn rug gekregen, dat met een pen wordt bediend. Het idee is hier dat de laptop meer opties biedt om te multi-tasken. Zo kan je tijdens vergaderingen notities nemen zonder met je neus in je laptop te moeten zitten. Ook integratie met Alexa zal worden voorzien. Het testmodel dat we in onze handen kregen was nog wat beperkt in zijn mogelijkheden, maar toch zijn we alvast zeer benieuwd hoe deze laptop het zal doen. Hij wordt normaal gezien over enkele maanden gelanceerd en zal rond de €1000 kosten.
Thinkpad X1 Fold
De grote ster van de showcase was zonder enige twijfel de Thinkpad X1 Fold. Dit is de nieuwste telg binnen de succesvolle Thinkpad familie, waar Lenovo over alle modellen heen al 150 miljoen stuks van wist te verkopen. Deze laptop is op zijn eigen manier uniek te noemen. De laptop weegt nog niet eens één kilo en speelt perfect in op een marktrend die er voor zorgt dat laptops steeds dunner en lichter worden. En daardoor worden ze ook een stuk mobieler, dus het is een trend die we toejuichen zolang het maar geen invloed heeft op de technische capaciteiten.
Maar zijn lichte gewicht is absoluut niet de eigenschap dat deze laptop zo opmerkelijk maakt. Lenovo heeft een uniek concept bedacht dat maar liefst 4 jaar geduurd heeft om naar de praktijk om te zetten. De laptop kan opgevouwen worden zodat die in principe in een gewone handtas past. Het perfecte formaat om deze laptop overal mee te nemen dus. In zijn geheel is het scherm 13” groot zoals je typische laptop, maar als je hem opvouwt is het niet groter dan een notitieboek. Ook de beeldkwaliteit van het scherm oogde spectaculair, en het display werkt zowel horizontaal als verticaal. Je kan het ook in twee kleinere schermen opdelen om te multitasken. Vouw je de laptop op en zet je hem verticaal, dan kan je het onderste scherm als een digitaal toetsenbord gebruiken. Maar de laptop wordt evengoed geleverd met een magnetisch toestenbord voor als je liever iets fysiek voelt tijdens het typen. Dat toetsenbord past overigens perfect in de laptop zodat je ook dit overal met je mee kan nemen.
Van vouwbare smartphones kijken we ondertussen al lang niet meer op, maar een vouwbare laptop blijft toch nog iets bijzonders om te zien. Dat komt omdat een vouwbare laptop nog een heel stuk moeilijker om te ontwikkelen blijkt dan een vouwbare smartphone. Bij een laptop komen immers nog heel wat extra uitdagingen kijken. Voor een smartphone zijn consumenten al een beetje toleranter als deze eens ergens een krasje of een hobbel vertoont (wellicht ook al wat minder als er €2000 voor betaald werd), maar voor een laptop die gebruikt wordt voor professionele doeleinden is dat absoluut nefast.
Die stevigheid garanderen was dan ook één van de redenen dat het vier jaar geduurd heeft om deze laptop op de markt te brengen. Het scherm zou er toe in staat moeten zijn om zonder problemen jarenlang op dagelijkse basis continu dicht en open gevouwen te worden, zonder daar fysieke sporen van te zien. De buitenkant van de laptop wordt beschermd met een leren hoes, die er ook voor het oog stijlvol uitziet. Die beschermt je handen ook tegen de warmte die de laptop afgeeft, aangezien het een laptop is die je in je handen draagt. Andere slimmigheden waar rekening mee gehouden moest worden, is dat het gewicht precies moest verdeeld worden over de beide helften, zodat de laptop in balans is wanneer die rechtgezet wordt. Thinkpad X1 Fold mag sowieso nu al een product van meesterlijk ingenieurschap genoemd worden. In mei zou deze moeten gelanceerd worden, en zal blijken of het concept ook bij het grote publiek aanslaat.
Ducati
Tijdens de showcase leerden we ook meer bij over de samenwerking tussen Lenovo en Ducati. Lenovo ging vorig jaar in zee met de Italiaanse fabrikant van stijlvolle motors. Een eerste resultaat kregen we daarvan ook al te zien. De Thinkpad 5 zal immers ook een beperkte ‘Ducati-editie’ krijgen die volledig in het racethema is. Volgens Paolo Ciabatti van Ducati verleent de motorfabrikant al lang niet meer de toestemming om diens naam en logo op éénder welk merchandisingproduct te zetten. Net als de motors moeten die producten de stijl, klasse en kwaliteit uitstralen die met Ducati geassocieerd worden.
De twee partijen vonden elkaar omdat Ducati op zoek was naar een nieuwe betrouwbare technologiepartner. Het merk is bij raceliefhebbers bekend omwille van zijn rijke successen in de motorsport. Die motorsport is één van de vele voorbeelden van hoe technologie er voor zorgt dat onze maatschappij steeds meer datagecentreerd wordt. Elke testrit van de rijders van het team wordt tot in de kleinste details geanalyseerd, om de beste mogelijke condities te creëren tijdens wedstrijden. Daarvoor zijn de motors volgestopt met sensoren.
Waar vroeger de meest getalenteerde rijders zich nog durfden verzetten tegen deze analytische aanpak en vertrouwden op hun gevoel, begint data steeds meer de bovenhand te halen op de intuïtie. De data-analisten van Ducati zullen daarvoor nu kunnen berusten op technologie van Lenovo. Nu ook het smartphonemerk van Lenovo Motorola zijn naam verbonden heeft aan Ducati, lijkt het er naar dat de samenwerking in de toekomst nog zal worden uitgebreid.
“Met Lenovo vonden we een technologiepartner die past bij de waarden van het bedrijf.” Konstantin Kostenarov, Chief Technology Officer Ducati
Meer te weten komen over de toekomt en visie van Lenovo? Beluister dan het interview voor Techpod!