Nieuws

Telenet en DPG Media werken samen aan ‘Vlaamse Netflix’ (UPDATE 10u30)

Telenet en DPG Media hebben aangekondigd dat ze de krachten zullen bundelen om een eigen videostreamingplatform op te richten.

UPDATE (10u30): Uit de persconferentie leerden we dat het streamingplatform als een extra app binnenin het Telenet Play-aanbod zal worden aangeboden. Over een kostprijs en abonnementsformules zijn nog geen details gegeven. Vooraleer de app er effectief kan komen, moeten Telenet en DPG nog groen licht krijgen van de mededingingsautoriteiten. Inmiddels reageerde ook Vlaams minister-president Jam Jambon en minister van Media Benjamin Dalle verheugd op het initiatief. Zij hopen dat andere Vlaamse mediabedrijven mee in de joint venture zullen stappen.

Deze ochtend wisten Telenet en DPG Media uit te pakken met het nieuws dat ze samen aan een nieuw streamingplatform willen werken. Daarmee willen de mediabedrijven een Vlaams alternatief bieden voor Amerikaanse spelers zoals Netflix, Apple TV en het aankomende Disney+.

Nieuw kijkgedrag

DPG Media, dat eigenaar is van de commerciële zender VTM, gooide al een tijdje geleden het idee op om een streamingplatform op te richten. De zender heeft met VTM GO ook al een eigen on-demand videoplatform. Er zijn twee redenen waarom DPG zo graag zijn eigen streamingplatform wil. Ten eerste hebben smart-tv’s en digitale televisie er voor gezorgd dat we veel meer uitgesteld kijken, om onderbrekende reclameblokken te kunnen doorspoelen. Dat maakt lineaire televisiezenders minder aantrekkelijk voor adverteerders. Een streamingplatform kan een nieuwe bron van advertentie-inkomsten worden voor DPG.

Ten tweede willen zij inspelen op de evolutie in het kijkgedrag van het publiek. Lineair kijken blijft nog steeds de meeste televisietijd opeisen, maar streamen begint meer en meer aan belang te winnen. Zonder te willen veralgemenen voor de Vlaamse televisiekijker, geraakte daarover gisteren interessante cijfers bekend over het Amerikaanse medialandschap. Daar zou ondertussen streaming al goed zijn voor 20% van de totale televisietijd, en ongeveer 9 op de 10 Amerikanen heeft minstens één betaald streamingabonnement.

VRT doet niet mee

Aanvankelijk wilde Telenet niet mee in de joint venture stappen. Telenet is naast een telecomreus ook een grote speler in de televisiesector. Telenet is onder andere eigenaar van SBS Media, waaronder de televisiezenders VIER, VIJF en ZES vallen, en Woestijnvis. De reden voor de aarzeling is omdat het met Play en Play More al zijn eigen betaalde zenders heeft, en een videostreamingplatform met VTM zou wel eens directe concurrentie kunnen betekenen.

Ook de publieke omroep VRT werd benaderd, maar zij hebben uiteindelijk besloten om niet mee te doen. De Vlaamse regering, die in principe de leiding heeft over VRT, liet al wel verstaan dat VRT zijn schouders zou moeten zetten onder een betaald niet-lineair aanbod van Vlaamse content. Ook DPG en Telenet lijken de deur nog wel op een kiertje te willen houden voor andere spelers zoals VRT. Dus het valt niet uit te sluiten dat in de toekomst de openbare omroep nog mee in de joint-venture stapt.

Het aanbod dat via het streamingplatform wordt aangeboden, zal een goede representatie zijn van de content die op VTM en de zenders van Telenet wordt uitgezonden. Dat betekent dat dus zowel Vlaamse als internationale content zal kunnen bekeken worden. Het plan is om het platform dit jaar nog te kunnen lanceren. Straks geven DPG en Telenet hierover een persconferentie. Als daar nog interessante informatie uit voorkomt, zal die zeker aan dit artikel worden toegevoegd.

medianetflixontspanningtelenetvideostreamingvtmzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken