Tinder ontwikkelt nieuwe functies om interactie tussen gebruikers te stimuleren
Valentijn is een dag die geliefden graag met elkaar doorbrengen. Maar evengoed zijn er vandaag miljoenen mensen die wat minder gelukkig rondlopen. Dat kan iemand al wel eens doen grijpen naar ‘extreme’ middelen: datingapps zoals Tinder. Maar hoe begin je daaraan eens je een ‘match’ hebt? Heel vaak komen gebruikers niet verder dan een cliché opener en komt de conversatie daarna nooit echt op gang.
Dat is althans hoe Tinder denkt dat het vaak loopt. Omdat het interactie tussen gebruikers wil stimuleren, kondigde overkoepelend bedrijf Match Group bij de laatste financiële resultaten enkele nieuwe functies aan. Die zitten volgens Jane Manchum Wong zelfs al volop in de testfase. Dat werd door Match Group zelf bevestigd. De ideeën zou het gehaald hebben bij Hinge, dat het recent overnam.
Zeg het met een foto
Het gaat meer bepaald om twee nieuwe functies. De eerste zijn ‘conversatiestimulansen’. Gebruikers zullen tijdens chats de mogelijkheid hebben om bepaalde voorgeprogrammeerde vragen te beantwoorden of zinnen aan te vullen. Zo kunnen zij toch een tipje van de sluier van hun persoonlijkheid lichten, zonder meteen persoonlijk te moeten worden tegen een vreemde.
Daarnaast zou er ook een functie komen waarmee media kan gedeeld worden via Tinder. Vandaag kan je al antwoorden met stickers of GIF’s. Dat zou worden uitgebreid naar foto’s, video’s en andere bestanden die je online vindt. Die kan je dan delen met je matches. Voor mensen die minder handig zijn met woorden maar wel met beelden, kan dit misschien wel een duwtje in de rug zijn om een conversatie lopende te houden of nieuw leven in te blazen.
De functies zullen tijdens de testfase willekeurig worden toebedeeld worden aan accounts. Het kan zijn dat sommigen beide functies krijgen, anderen moeten het met één stellen en andere zullen moeten wachten tot ze worden uitgerold. Of de nieuwe functies effect zullen hebben, zullen we vermoedelijk pas volgend jaar met Valentijn weten. Tinder wil ook blijven experimenteren met nieuwe functies om de ervaring van gebruikers te verbeteren.
Tinder is working on “Share To Matches”
It lets you post your thirst traps only for your matches pic.twitter.com/YVwqVVKdvn
— Jane Manchun Wong (@wongmjane) February 13, 2020
Boerenjaar
2019 was overigens een zeer succesvol jaar voor Tinder. Het is binnenin zijn categorie met afstand marktleider. Zeker meer dan 50 miljoen mensen gebruiken de app. In 2019 wist de app voor 1,2 miljard dollar aan inkomsten binnen te halen, verdeeld over de enkele miljoenen betalende gebruikers en advertenties die het toelaat. Buiten gamingapps doet geen enkele smartphoneapp op dat vlak beter.
Echter was er recent ook heel wat minder fraai nieuws over Tinder te melden. De Noorse Consumentenraad onthulde een maand geleden dat datingapps waaronder Tinder op grote schaal persoonlijke gegevens doorspelen aan adverteerders.