Nieuws

Twitter test labels om desinformatie aan te duiden

Twitter wil duidelijker onderscheid maken tussen informatie die juist is en informatie die wil misleiden.

Het bestrijden van desinformatie is al enkele jaren een thema waar socialmediaplatformen zich over buigen. Twitter meent nu de oplossing te hebben gevonden. Een demo is uitgelekt van opvallende en gekleurde labels die onder een tweet worden geplaatst die desinformatie zou bevatten. Twitter bevestigde aan NBC News dat het deze nieuwe functie nog volop aan het uittesten is.

In de demo kan duidelijk gezien worden dat Twitter fel gekleurde oranje of rode labels plaatst onder tweets die ‘schadelijke in misleidende’ informatie bevatten. Op die manier worden mensen gewaarschuwd dat ze mogelijk misleidt, en zal Twitter de zichtbaarheid van de tweet ook inperken.

Een woordvoerder van Twitter vertelde aan NBC dat deze labels slechts één van de mogelijke manieren zijn hoe Twitter desinformatie wil bestrijden. In de gelekte demo kon ook een maatregel gespot worden dat journalisten en factcheckers de inhoud van tweets gaan controleren en zo nodig aanpassen. Het platform lijkt zich duidelijk wel bewust dat fake news meer dan ooit een thema zal worden tijdens de komende presidentsverkiezingen. Vorige maand kondigde het al aan het tweets zal verwijderen die gemanipuleerde media zoals deepfakes zal verbieden.

Door rode en oranje labels onder tweets te plaatsen, maakt Twitter duidelijk dat een tweet desinformatie bevat. Afbeelding: NBC News

Puntensysteem

Niet enkel politici zullen extra maatregelen opgelegd krijgen tijdens de verkiezingsperiode. Naar verluidt wil Twitter voor zijn gebruikers een puntensysteem ontwikkelen. Het wil zijn gebruikers ook aansporen om zelf kritisch te zijn om wat ze zien. Ze krijgen de tools in handen om zelf tweets met desinformatie te rapporteren aan moderators.

Maar ook dat systeem kan natuurlijk misbruikt worden. Mensen kunnen op deze manier alles wat de tegenhanger van hun ideologie post, proberen te blokkeren. Via een puntensysteem wil Twitter voorkomen dat mensen hun eigen macht misbruiken. Punten zullen toegekend worden aan mensen die ‘in goede trouw en als een goede buur’ handelen. Op deze manier kunnen gebruikers ‘community badges’ verdienen. Twitter hoopt dit systeem over enkele weken te beginnen testen bij zijn gebruikers.

Met deze oproep wil Twitter zijn gebruikers inspireren om desinformatie te bestrijden. Afbeelding: NBC News

Socialmediaplatformen hebben zeker baat bij als gebruikers willen participeren om valse informatie te bestrijden. Andere websites zoals Wikipedia en Reddit bijvoorbeeld steunen ook op de goodwill van de gebruikers.

“Desinformatie is een kritiek thema, en we zullen verschillende manieren proberen om dit aan te pakken.” Twitter

 

desinformatiefake newsmaatschappijzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken