Nieuws

We kijken meer televisie tijdens lockdown

De meest recente cijfers over ons televisiekijkgedrag zijn niet verrassend te noemen: sinds we binnen moeten blijven, staat onze televisie steeds langer aan.

Naar de televisie kijken, het is waarschijnlijk één van je favoriete bezigheden dezer dagen. Wat doe je anders als je elke avond verplicht binnen moet blijven? Dat is in ieder geval wat de cijfers van verschillende mediabedrijven ons vertellen. Afgelopen weekend keken we opvallend meer uren televisie dan in een ‘normaal’ weekend.

Telenet spreekt van een stijging van 15% procent. Afgelopen weekend werd er gemiddeld 23,8 uur naar de televisie gekeken, terwijl dat in de meeste weekend rond de 22 uur ligt. De stijging is volgens Telenet zelfs nog groter bij gezinnen met kleine kinderen jonger dan 12 jaar. Er werden ook opvallend meer animatiefilms gekeken dan normaal.

Ook DPG Media spreekt van een bijna historisch weekend. Zondag 22 maart keken bijna 5 miljoen Vlamingen naar de zenders VTM of Q2. Dat zou één van de hoogste cijfers in jaren zijn.

Meer dan één miljoen kijkers

Van de cijfers van het marktstudiebureau CIM, dat voluit Centrum voor Informatie over Media heet, leren we dan weer welke programma’s ons aan onze televisie klusteren. Op zondag stegen zes programma’s boven de kaap van 1 miljoen kijkers. Ook dat is hoogstens uitzonderlijk dat zoveel programma’s dat op één avond kunnen.

Opvallend was het Het Journaal van VRT dat het best bekeken programma was. De uitzending van 19u had maar liefst 1,6 miljoen kijkers, terwijl de journaals normaal gezien met moeite 1 miljoen kijkers halen. Mensen hebben dus duidelijk nood aan regelmatige updates over het coronavirus. Maar ook entertainmentprogramma’s doen het goed. Het Journaal werd nauw gevolgd door het programma De Mol op VIER, dat ook goed was voor 1,5 miljoen kijkers.

Video on demand

Het zijn niet enkel de klassieke televisiezenders die ‘profiteren’ van de strenge overheidsmaatregelen. Ook video on demand blijkt meer dan ooit in trek te zijn. De streamingplatformen van de Vlaamse televisiezenders VRT en VTM floreren als nooit te voren. VRTNU zou zelfs zijn beste week ooit gehad hebben. Veel mensen maakte voor het eerst gebruik van het gratis video on demand platform van de openbare omroep. En nog opvallender: de meeste kwamen ook terug, zo’n 70%.

VTM GO genereerde dan weer 25% meer views dan in het ‘pre-corona’ tijdperk. De kijkcijfers van kinderprogramma’s stegen zelfs met 70%. Het zou zeer interessant zijn moest Netflix ook met dergelijke cijfers naar buiten komen, maar die zijn voorlopig nog niet bekend.

ontspanningslidertelevisievideo-on-demand

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken