Facebook investeert 100 miljoen in de Amerikaanse media tijdens de coronacrisis
Facebook hecht veel waarde aan het belang van informatie- en nieuwsvoorziening in de coronacrisis, zo blijkt uit hun nieuwe project.
Dalende advertentie-inkomsten
Het sociale platform heeft het Journalism Project in het leven geroepen, hiermee willen ze met name lokale kranten en journalisten financieel steun bieden zodat zij hun werk kunnen blijven doen. Nu advertentie-inkomsten dalen, iets waar bedrijven het snelst op gaan besparen in een crisis, kan de lokale media nog maar moeilijk rondkomen. Daarom schiet Facebook te hulp. Het bedrijf maakt op maandag bekend dat zij 100 miljoen zullen investeren. Hiervan gaat 25 miljoen naar lokale nieuwsorganisaties in Amerika en Canada, de overige 75 miljoen is bestemd voor de marketing van Facebook om geld te overhandigen naar nieuwsorganisaties over de hele wereld, zo laat het bedrijf weten in een persbericht.
Meer dan ooit nodig in coronacrisis
Facebook benadrukt het belang van lokale media in een crisis als deze:
“De nieuwssector werkt onder buitengewone omstandigheden, om de mensen op de hoogte te houden tijdens de COVID-19 pandemie. In een tijd waarin journalistiek meer dan ooit nodig is, dalen de advertentie-inkomsten als gevolg van de economische impact van het virus. Vooral lokale journalisten worden zwaar getroffen, zelfs als mensen zich tot hen wenden voor belangrijke informatie om hun vrienden en families veilig te houden”.
Digitaliseren
Nancy Lane, de CEO van de lokale nieuwsvereniging zegt dat de investering van Facebook ook mogelijkheden geeft voor de lokale media om te digitaliseren: “Dit geld zal er niet alleen toe bijdragen dat journalisten nu midden in de crisis nieuws blijven brengen, de financiering biedt ook mogelijkheden voor de lokale media om de bedrijfstransformatie naar een duurzame digitale basis te versnellen”.
Door de maatregelen van de Amerikaanse overheid om het coronavirus te bestrijden, worden veel kleine bedrijven gedwongen om hun deuren te sluiten. Dit geldt ook voor de lokale media en dat is een slechte zaak volgens Facebook. Daarom ook het besluit om 100 miljoen te investeren: “Als mensen meer bewijs nodig hebben dat lokale journalistiek een vitale publieke sector is, dan krijgen ze dat nu”.