Nieuws

Uw website bovenaan in Google: zeven vuistregels

Uw website moet gevonden worden. Google hanteert voor zijn zoekresultaten meer dan 200 parameters. Wij sommen de belangrijkste op, naar aanleiding van onze training over SEO op 30/1.

Uw website moet gevonden worden, vooral dan in een zoekmachine als Google. Voor het bepalen van de zoekresultaten hanteert Google ongeveer 200 parameters. Een artikel, naar aanleiding van onze training “SEO voor tekstschrijvers” op 30/1.

Marathon

Het verschil is bekend. Bij SEO of Search Engine Optimization tracht u hoog te eindigen in de natuurlijke zoekresultaten. Bij SEA (Search Engine Advertising) mikt u op advertenties. SEO is gratis, al vergt het een constante inspanning. Voor SEA betaalt u via een pay per click-model. Daar waar SEO dus een constante race of marathon betreft is SEA telkens een tijdelijke campagne of sprint.

SEO is op zich erg divers. Maar met deze vuistregels komt u een heel eind. Google analyseert voortdurend alle content op internet en probeert aan de hand van een resem factoren te achterhalen waar deze content over gaat en hoeveel die content waard is.

Wilt u dat uw e-shop wordt gevonden, dan zult u er om te beginnen al voor moeten zorgen dat uw webpagina’rsquo;s geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoekwoorden en je de juiste digitale marketing strategie hanteert. Waarmee we meteen zijn aanbeland bij de eerste vuistregel.

1. Kies de juiste woorden

Elk woord kan een zoekwoord zijn, en dus moet u uw website zo inrichten dat hij gevonden kan worden op bepaalde zoekwoorden. Vraag u dus af wat de kern van uw website is: op welk gebied wil u autoriteit claimen en onderscheid maken ten opzichte van anderen? Met andere woorden: welke zoekwoorden zijn relevant voor uw site?

Er bestaan verschillende hulpprogramma’s waarmee u de zoekwoorden kunt vinden die bepalend kunnen zijn voor een hoge positie van uw site. Zulke programma’s, zoals Googles Hulpprogramma voor Zoekwoorden, dat onderdeel is van Google Adwords, geven inzage in zoekwoordsuggesties, maar ook in het zoekvolume in een bepaalde periode.

U zet de relevante termen woorden overigens ook best in uw URL’s. Zo verwacht u bij een url als www.pagina.net/promoties.html een site met promoties als thema.

2. Wees uniek

Een site zonder content is leeg en zal daardoor niet of slecht vindbaar zijn. De content moet niet alleen relevant, maar ook uniek zijn. Vaak ziet u dat er bij derden content “geleend” wordt om de eigen site aan te vullen.

Dit zorgt er ook voor dat heel wat van de teksten op uw site ‘duplicate’ content wordt, waardoor de pagina minder kans maakt om hoog te scoren binnen Google. Jouw website vullen met unieke content die geschreven is met aandacht voor jouw doelpubliek is dus van groot belang.

3. Omschrijf uw pagina’s

De metasectie met titel en beschrijving van een e-shop wordt al te vaak over het hoofd gekeken. In dit deel worden de titel van de pagina en de omschrijving opgenomen.
Die informatie staat eigenlijk los van de eigenlijke content. U kunt hier wervende en bondige teksten invullen, zodat mensen sneller op uw site zullen klikken in Google.

4. Link en laat linken

Om hoog te eindigen in de zoekresultaten van Google, is het belangrijk dat andere sites naar de uwe verwijzen. Hoe belangrijker de site die naar u verwijst, hoe groter de impact op de vindbaarheid van uw site in Google.
Wanneer de verwijzing ook nog eens bestaat uit de gewenste zoekwoorden in combinatie met een passende ankertekst, wordt Google helemaal blij.

5. Foto-onderschriften

Niet alleen uw tekst zorgt ervoor dat u hoog scoort in Google, er zijn nog wel enkele factoren die een invloed hebben. Denk maar aan afbeeldingen. Op elke e-shop zijn ze wel te vinden, maar jammer genoeg worden die zelden gebruikt om Google te verleiden.

Daarvoor maakt u gebruik van de zogenaamde Alt-tag, waarin staat wat er op de afbeelding te zien is. Is die ingevuld, dan hoort die afbeelding bij de content. Ook een goede regel is uw afbeeldingen een relevante naam te geven.

6. Techniek op punt

Meer dan vroeger let Google op technische zaken, zoals: hoe snel uw site laadt, hoe weinig broken links uw e-shop telt en hoe proper uw code is. Een opdracht voor uw technische verantwoordelijke dus.

7. Hou vol

Een goede website of e-shop breidt dagelijks uit en krijgt in de regel meer pagina’s met unieke content. Als uw site weinig tot niets nieuws te bieden heeft, dan zal de zoekmachine na een tijd beseffen dat hij niet vaak moet langskomen om uw site te doorspitten. Daardoor eindigt u na verloop van tijd ook lager.

Op 30/1 organiseeert Smart Business en ZDNet een training “SEO voor tekstschrijvers” waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijgt u daar alle informatie over. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600