Nieuws

Adobe kondigt netwerk voor cross-device targeting aan

Adobe kwam op hun jaarlijkse conferentie naar buiten met Adobe Marketing Cloud Device Co-op: een netwerk van internationale bedrijven die informatie uitwisselen om cross-device targeting mogelijk te maken.

 

“Als je niet weet wie de gebruiker is op verschillende toestellen, scheelt er iets,” zegt Amit Ahuje, general manager van Adobe Marketing. Cross-device tracking heeft als doel te identificeren welke toestellen aan dezelfde gebruiker toebehoren. Bijvoorbeeld kunnen bedrijven gebruikers koppelen met apparaten aan de hand van login-informatie, of op basis van hun surfgedrag. Op die manier kan de juiste reclame worden aangeboden op meerdere toestellen van dezelfde gebruiker.

 

Adobe Marketing Cloud Device Co-op wordt voorgesteld als een meer precieze methode om de gebruiker op grotere schaal te identificeren. Het netwerk steunt op het uitwisselen van informatie tussen “‘s werelds grootste bedrijven”, aldus Adobe.

 

Zo zullen leden van de Co-op gegevens kunnen uitwisselen om gebruikers sneller te identificeren. Als bedrijf A in staat was om twee toestellen aan dezelfde gebruiker te koppelen, kunnen andere bedrijven in de co-op gebruik maken van die info om reclame op beide toestellen te brengen. Verder wordt het ook mogelijk om slimmere advertenties te gebruiken. Zo zullen gebruikers geen reclame zien voor een product dat ze bekeken op hun laptop, maar inmiddels via hun smartphone al gekocht hebben, omdat beide toestellen aan juiste gebruiker werden gekoppeld.

 

Adobe beweerde in 2015 dat met het netwerk 45 procent van alle mobiele consumenttoestellen gebruikt in de VS en Canada gelinkt kunnen worden. Als dat inderdaad mogelijk is, hebben participanten van de Co-op die ook nog eens gebruik maken van Adobes andere Marketing Cloud-diensten een aanzienlijk voordeel.

[related_article id=”163509″]

Vorig jaar, na het voorstel van het project, waren mogelijke leden echter niet tevreden met het gebrek aan privacy dat Adobe hiermee aan de dag legt. Hoewel Adobe verzekert dat de persoonlijke gegevens van de gebruikers niet gedeeld worden, zijn bepaalde participerende bedrijven niet opgezet met de ‘opt-out’-optie. De gebruiker kan te allen tijde zien welke toestellen aan hem gelinkt zijn, en kan ervoor kiezen om zich niet meer te laten volgen. Die instelling wordt bijgehouden door een cookie. Verwijdert de gebruiker zijn cookies, gaat dus ook de opt-out verloren. “Als ik een klant was die naar onze site kwam, zou ik dat kunnen zien als misleidend,” zei een van de mogelijke partners. “Als je je cookies verwijdert, en dan ziet dat je opnieuw wordt getarget en geprofileerd, kan dat erg frustrerend zijn.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken