Dit zijn de drie bestverkochte producten dit eindejaar
Het eindejaar betekent voor de online handelaar veelal een jaarlijks hoogtepunt: kerstmis, nieuwjaar en nieuwkomers als black friday zorgen voor een duidelijke piek in de omzet. Volgens cijfers van Belgische handelaarsvereniging BeCommerce was dat ook in 2016 het geval.
Kerstpiek
BeCommerce bestudeerde de cijfers van meer dan 720 Belgische webshops, en trok daaruit conclusies. De gouden tijd van het 2016 bleek de kerstperiode te zijn. Tussen 10 en 24 december, een periode van twee weken, behaalden handelaars maar liefst 9 procent van hun totale jaaromzet. Die uitkomst is vrij consistent met wat ook Adobe vorig jaar aanhaalde. Toen werd voorspeld dat de Belg op 12 december online het meest zou uitgeven. Of dat inderdaad gebeurd is, wordt door BeCommerce niet vermeld, maar de omzetstijging toont wel aan dat de Belg inderdaad een last minute-shopper is.
Top drie
Uit de cijfers werd daarnaast duidelijk wat de drie bestverkochte artikelen waren in de hele eindejaarsperiode.
Op de laatste plaats vinden we kleding en accessoires, wat niet echt een verrassing is. De mode-industrie blijft het online consequent goed doen, en is in België meestal de best verkopende productcategorie. Als we kijken naar de populariteit van cosmetica en eten en drinken, zien we dat die tegen het eindejaar extra belangrijk worden. Niet verwonderlijk zit lekker eten, feesten en cadeau’s daar waarschijnlijk voor iets tussen.