Amazon-supermarkt zonder kassa’s kampt met technische problemen
Op het einde van vorig jaar kwam Amazon met een bijzonder concept op de proppen. Het opende een supermarkt zonder kassa’s of self-checkouts. In de plaats daarvan konden klanten gewoon binnen en buiten lopen, terwijl een combinatie van computer vision, sensoren en machine learning ervoor zorgden dat werd opgeteld wat ze in hun fysieke winkelmandje hadden liggen, en die som automatisch werd verrekend door hun Amazon-account. Amazon noemde de ervaring Amazon Go.
Nu blijkt dat die technologie het toch laat afweten. De systemen die het winkelgedrag van de bezoekers in het oog moeten houden, zijn niet in staat om grote groepen mensen te verwerken. Het idee is om elke bezoeker afzonderlijk te identificeren door middel van een QR-code die ze bij het binnengaan met hun smartphone scannen, maar het systeem slaat tilt wanneer er meer dan twintig klanten zich in de winkel bevinden, of zich te snel bewegen. Daarnaast werd ook niet correct geïnterpreteerd wanneer een item werd teruggezet, iets dat volgens Amazon normaal wel mogelijk zou moeten zijn.
De valse start betekent een jammerlijke intrede van Amazon Go. De officiële opening van het enige Amazon Go-filiaal in Seattle werd gepland omstreeks het begin van dit jaar, maar die deadline wordt naar achteren geschoven. In de plaats daarvan gaat Amazon verder met de proefperiode waarbij enkel interne medewerkers de winkel kunnen bezoeken.
https://www.twinkle.be/nieuws/167586/bol-com-lanceert-gratis-augmented-reality-app/