“Nieuwsbrieven via mail zijn niet dood”
“Nieuwsbrieven via mail zijn niet dood”
Nieuwsbrieven via mail zijn nog lang niet dood. Dat vindt tenminste Paul Berry, voormalig CTO van The Huffington Post en huidig CEO van RebelMouse, een social frontpage-animator. “Als je als internetondernemer wil dat mensen je producten echt leren kennen, is e-mail de meest betrouwbare manier”, stelt hij in het Amerikaanse technologieblad Wired. Volgens hem proberen sociale media zoals Facebook en Twitter e-mail dood te verklaren, terwijl ze paradoxaal genoeg zelf hun cliënteel met mails bestoken. “De reden daarvoor is simpel”, zegt hij. “Iedereen heeft nog steeds een mailbox en via zo’n ouderwetse nieuwsbrief in mailformaat lok je gebruikers bijna automatisch terug naar je site.”
Push en pull
Ook Jake Levine, algemeen directeur van news feeder Digg, vindt dat er een stralende toekomst weggelegd is voor nieuwsbrieven via mail. “E-mail zal sowieso een heropstanding meemaken omdat onze leesgewoonten evolueren van push naar pull. Sociale media zoals Twitter en Facebook geven een stroom aan informatie waarvan de gebruikers accepteren dat ze bepaalde berichten gewoon zullen missen. Een inbox is het totale tegenovergestelde. Als je iets belangrijk mee te delen hebt, kan alleen e-mail je de garantie geven dat mensen jouw nieuwsbrief ook effectief zullen zien.”