Digitale winkeldiefstal floreert
Digitale winkeldiefstal floreert
93% van de grote webwinkels zijn bang dat ze regelmatig door hun klanten opgelicht worden. Zo hebben ze steeds vaker het gevoel dat consumenten ten onrechte beweren bestelde goederen nooit te hebben ontvangen. Onderzoeksbureau Transactis berekende dat in Groot-Brittannië alleen al vorig jaar ‘digitale winkeldiefstal’ goed was voor een bedrag van 480 miljoen euro.
Klantvriendelijk
Volgens Transactis onderschatten de meeste webwinkeliers het probleem. Uit hun onderzoek blijkt alvast dat 75% van de e-shops geen enkel plan of strategie heeft om winkelende fraudeurs te betrappen of af te schrikken. Klanten die klagen dat hun bestellingen niet zijn toegekomen, krijgen zo goed als altijd gelijk omdat webwinkeliers niet als klantonvriendelijk beschouwd willen worden.
Alarmbellen
Volgens John Sharman, commercieel directeur van Transactis, kunnen winkeliers fraude voorkomen door ‘verdachte’ bestellingen goed in de gaten te houden. “De alarmbellen moeten afgaan als je als webshop bestellingen met een bovengemiddelde orderwaarde ontvangt”, zegt hij. “Even verdacht zijn meerdere bestellingen op hetzelfde bezorgadres maar met verschillende manieren van betalen, een postbus als bezorgadres, namen die afwijken van de e-mailadressen of een betaling met een creditcard die afkomstig is uit een ander land dan het bezorgadres.”