‘Mobile first’ bestaat nog niet
Mobiele marketing hinkt achterop
De budgetten voor mobiele technologieën groeien, en toch overweegt amper 4% van de adverteerders een ‘mobile first’-strategie. Dat blijkt uit de laatste barometer ‘Mobiele mysteries ontrafeld’ van de Nederlandse organisaties OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
De overgrote meerderheid (80%) van de marketingspecialisten lijkt ervan overtuigd te zijn dat bedrijven op termijn hun publiciteit vooral ‘mobiel’ zullen voeren. Ze leiden dat af uit de technische evoluties en uit de vaststelling dat bijna iedereen vandaag over een mobiel toestel beschikt.
Geen mobiele specialist
De bedrijfsbudgetten voor mobiele technologie groeien in heel Europa. Uit het onderzoek van OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing blijkt dat bij 57% van de opdrachtgevers het mobiele budget van dit jaar verhoogd is in vergelijking met 2012.
Maar mobiele marketing blijft voorlopig achterop hinken omdat het bij de meeste bedrijven als onderdeeltje van het grote geheel gezien wordt en niet onder de bevoegdheid van een specialist valt.
Of daar snel verandering in komt, is nog maar de vraag: amper 10% van de respondenten geeft aan dat het mobiele even belangrijk is als de andere kanalen in hun marketingmix, terwijl het bij slechts 3% ook bovenaan hun prioriteitenlijst staat.