België hinkt achterop in digitale reclame
Groei Belgische digitale reclame vertraagt sterk
Uit de Adex Benchmark studie van de digitale reclamebelangenvereniging IAB blijkt dat de Europese digitale reclamemarkt in 2012 met 11,5% groeide: alles samen werd er 24,3 miljard euro gespendeerd. Vooral in Groot-Brittannië (6,6 miljard), Duitsland (4,6 miljard), Frankrijk (2,8 miljard) en Rusland (1,5 miljard) beleefde de digitale marketing gouden tijden. België kende ook een groei, al oogde die met amper 2% in vergelijking met de rest wel heel bleekjes en mager.
Smartphones en tablets
In totaal werd in België voor 372 miljoen euro aan digitale reclame besteed (365 miljoen in 2011). Volgens Patrick Marck, algemeen directeur van IAB Belgium, is de Belgische groeivertraging vooral een gevolg van het achterop hinken van de sector ‘mobiele reclame’. “In vergelijking met onze buurlanden komt de echte doorbraak van online reclame voor smartphones en tablets trager op gang. Ook zou er iets moeten ondernomen worden om de aankoop van mediaruimte voor ‘branding-campagnes’ te automatiseren.”