Wordt Twitter nieuws- en reclamekanaal?
Wordt Twitter nieuws- en reclamekanaal?
De sociale netwerksite Twitter zal evolueren tot een reclamekanaal en een nieuwsmedium: het sociale en interactieve aspect is gedoemd te verdwijnen.
Dat is de conclusie van een onderzoek aan de universiteit van Pittsburgh onder leiding van economieprofessor Andrew Stephen. Het team van Stephen volgde 2.500 twitteraars met dertien tot meer dan tienduizend volgelingen.
“Twitteraars met 13 tot 26 volgelingen werden actiever van zodra ze merkten dat ze meer volgers kregen”, zegt Stephen. “Gebruikers met 60 tot 250 volgelingen bleken door een toename van hun publiek daarentegen geneigd steeds minder te publiceren. Wellicht hechten die twitteraars veel belang aan hun status van ‘belangrijk persoon’ en zijn ze bang om met nieuwe tweets volgelingen voor het hoofd te stoten en zo aan prestige te verliezen.”
Aantal volgers is wat telt
Volgens professor Stephen zijn veel twitteraars meer geïnteresseerd in het opbouwen van een groep volgelingen dan in het weergeven van hun mening. “Naarmate er steeds meer volgelingen op Twitter worden geteld, zullen er door particuliere twitteraars minder berichten gepubliceerd worden”, voorspelt hij. “Maar commerciële gebruikers en organisaties zullen wel blijven tweeten. Zo zal Twitter evolueren tot een nieuws- en reclamekanaal.”
België springt op de kar
Belgische bedrijven lijken alvast klaar om hun steentje bij te dragen aan die nieuwe rol voor Twitter, want uit onderzoek van technologie-integrator Avanade blijkt dat 3 van de 4 Belgische zakenlui nu al reclame voeren via sociale netwerken. De ondernemers zijn zeer tevreden over de resultaten die ze zo boeken: 70% van hen is van plan om in de nabije toekomst nog meer met hun klanten te communiceren via sociale media.