E-commerce doet magazijnen compleet veranderen
E-commerce heeft nood aan e-warehouse
Een magazijn voor e-commerce moet op een andere leest geschoeid zijn dan een logistiek centrum voor de reguliere handel: er moeten specifieke oplossingen geboden worden die inspelen op de hoge verwachtingen van de online klant. Dat stelt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in haar pas gepubliceerde rapport ‘E-warehouse’.
Van groot naar klein
Een magazijn voor ‘traditionele logistiek’ is meestal ingericht in functie van grote bestelhoeveelheden en stabiele volumes. Een magazijn voor e-commerce staat daar haaks op en moet vooral rekening houden met kleine pickhoeveelheden, steeds minder tijd tussen order en orderafhandeling, veel retouren, personalisering van verpakking en sterk fluctuerende volumes waarop onmiddellijk moet ingespeeld kunnen worden.
De klant is meer dan ooit koning
De eisen die de klant stelt bij aankopen op het web hebben een belangrijke impact op alle schakels van de orderafhandeling. Online shoppers eisen een snelle levering: de tijd tussen bestelling en verzending wordt alsmaar korter. Dat zorgt voor een complexe organisatie van de personeelsbezetting in een e-warehouse, niet alleen doordat de bestelvolumes minder voorspelbaar zijn, maar ook omdat het picken en inpakken van e-bestellingen zeer arbeidsintensief is.