Acht marketing- en analytics termen in mensentaal verklaard
1. Pageviews
Het aantal pageviews is letterlijk het aantal keren dat een bepaalde pagina bekeken is. Klinkt vanzelfsprekend, maar het is belangrijk op te merken dat hier uiterst algemeen is en niets zegt over het aantal bezoekers of de tijd die ze per pagina gespendeerd hebben.
Gebruik het dus niet als enige graadmeter voor de populariteit van je website. Wel erg handig om uit te vissen welke artikels of pagina’s het vaakst bekeken worden.
2. Unique Visitors
Het aantal individuele personen – of beter gezegd, IP-adressen – dat een bezoekje bracht aan je website over een bepaalde periode.
3. Landing Pages
Dit zijn specifieke pagina”s waarop bezoekers je website binnenkomen, bijvoorbeeld nadat ze op een advertentie klikten of wanneer ze doorklikken van een van je sociale profielen.
Landing pages bevatten meestal een bepaalde boodschap om de bezoeker tot een actie aan te zetten of om een band met bezoekers op te bouwen.
4. Engagement
Een algemene term om aan te duiden hoe een bezoeker met je website omgaat. Hoe lang blijven ze bijvoorbeeld op je website? Hoe veel keer klikken ze door naar een andere pagina, gaan ze je volgen op Facebook, of schrijven ze in op je nieuwsbrief?
5. Bounce Rate
Dit is het percentage bezoekers dat op je website terechtkomt, maar weer verdwijnt zonder ergens op te klikken. Globaal gezien hou je dit natuurlijk liefst zo laag mogelijk, maar een hoge bounce rate hoeft geen probleem te betekenen.
Als een blog bijvoorbeeld zeer veel terugkerende bezoekers heeft, maar ook een hoge bounce rate, dan wil dat misschien gewoon zeggen dat veel lezers het nieuwste artikel lezen en vervolgens weer weggaan. Het bredere plaatje in de gaten houden is altijd de boodschap.
6. Visitor Flow
De visitor flow is het pad dat een bezoeker volgt van het moment dat hij op een link naar jouw website klikt tot het moment dat hij die site weer verlaat, inclusief de pagina’s en interne links die hij op je site heeft geopend.
Je kan zo patronen ontdekken in het gedrag van je lezers of links en elementen identificeren die te weinig keren aangeklikt worden.
7. Referrals
Een referral is het doorverwijzen van de ene website of platform naar de andere. Het kan relevant zijn om te zien op welke websites of sociale media je lezers doorverwezen worden naar jouw site, of naar welke locaties jij hen doorstuurt.
8. Conversion
Conversion of conversie is een zeer algemene term om aan te duiden dat een bezoeker van je site ook effectief een bepaalde actie onderneemt die jij als doel hebt.
Iedereen die via een zoekmachine op jouw site terecht komt en zich inschrijft op de newsletter, bijvoorbeeld, of iedereen die op een reclamebanner klikt en vervolgens ook iets koopt in je webshop.