De Belg is een ROPO-klant
Maar liefst 84% van de Belgen nog steeds erg ROPO-minded is. Dit staat voor Research Online Purchase Offline. Dat wil zeggen dat de Belg eerst vooraf voldoende online opzoekwerk doet over een bepaald product aan de hand van reviews, om dan achteraf naar een fysieke point of sales te gaan voor zijn/haar aankoop te maken (en eventueel nog extra advies/informatie in te winnen bij een werknemer van de winkel).
Achterstand
Dit blijkt uit de Connected Commerce studie van DigitasLBi. Dit onderzoek toont aan dat shoppers zich in 2015 meer en meer comfortabel voelen in het verdergaan dan de traditionele e-commerce.
In België hebben we, zo blijkt uit de studie, echter nog steeds een achterstand: 66% van de Belgen koopt online ten opzichte van 75% wereldwijd. 12% van de Belgen doet online aankopen via tablet (t-commerce), tegenover 20% wereldwijd. Op vlak van mobile aankopen (m-commerce) zit België momenteel op een karige 14%, tegenover 33% wereldwijd.
Impuls
De nieuwe consument is, zo blijkt verder uit het onderzoek, ongeduldig en neigt naar impulsaankopen; hoe, waar en wanneer hij/zij dat wil. 52 procent van de Belgen maakt gebruik van het pick-up in store concept, wereldwijd is dat 69% en in het Verenigd Koninkrijk zelfs een aanzienlijke 73%.
Express deliveries (binnen het uur of binnen de dag) zullen in de nabije toekomst meer en meer een realiteit worden. “Winkelen via een muisklik ontwikkelt zich ondertussen en zal zijn rol beginnen spelen”, stellen de onderzoekers. Een voorbeeld daarvan is, volgens DigitasLBi, de “kopen”-knop die niet heel lang geleden verscheen op sociale media als Facebook en Twitter.