Nieuws

PostNL test eigen bevoorradingsdienst

PostNL zet sterk door op de bezorging van voedingsproducten. Het postbedrijf start in Nederland nu een online bevoorradingsdienst van lang houdbare producten.

PostNL test in stilte een eigen online supermarktdienst onder de naam Stockit. De vervoerder gaat via deze weg de concurrentie aan met digitale supermarkten. Onze Nederlandse collega’s bij Twinkle spraken met Stockit-woordvoerder Julie de Ronde over PostNL’s eigen online supermarkt.

Voor de voorraadkast

‘Het concept van Stockit is echt gericht op repeterende huishoudelijke producten’, vertelt De Ronde. ‘Vanuit consumentenonderzoek zien we dat er een behoefte ontstaat op het uitbesteden van repeterende huishoudelijke producten. In de basis zien we dat deze behoefte sterk zit op het uitbesteden van vooral de houdbare producten; toiletpapier, frisdrank, pindakaas, afwasmiddel.’

Consumenten kunnen tijdens het pilootproject kiezen uit een assortiment van meer dan 2.000 voorraadproducten, zoals geconserveerde etenswaren, babyverzorgingsartikelen, dranken, drogisterijproducten, huishoud- en schoonmaakbenodigdheden. De eerste maand komt het bedrijf wekelijks langs, daarna past het de leveringen aan op het ‘verbruik’ van de consument.

Kosteloos zeven dagen per week

Stockit bezorgt zeven dagen per week van 08:00 tot en met 22:00. Momenteel vinden testleveringen van Stockit enkel plaats in Breda en Amsterdam. ‘Als het nodig is om de test uit te breiden naar een gebied om ook daar weer van te leren, zullen we dat doen. Op welke termijn dat gebeurt, is nu nog niet te zeggen’, vertelt De Ronde. ‘In deze fase van het experiment worden de producten nog niet rechtstreeks bij fabrikanten gehaald, maar bij lokale winkels. We testen vooral waar de consument behoefte aan heeft en hoe klantprocessen verlopen.’ Consumenten kunnen via Whatsapp orders plaatsen, pauzeren of annuleren.

Nummer 1 in food

Op de Nederlandse markt heeft PostNL zichzelf ten doel gesteld de nummer één in foodbezorging te worden. De postdienst onthulde recent dat het in België start met bezorging van voedingsproducten voor Carrefour, Marley Spoon en Ekoplaza. Onlangs stapte PostNL ook in de markt voor versproducten, eveneens als toeleverancier, met het opzetten van platform Flora@Home, om kwekers van bloemen en planten te verbinden met webwinkels.

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken