Amazon maakt intrede op maaltijdboxenmarkt
‘You be the chef’
Amazon gaat concurreren met spelers als HelloFresh, Blue Apon en andere maaltijdboxverstrekkers. Sinds juni biedt de online retailer kits aan waarin alle ingrediënten verpakt zitten om enkele snelle maaltijden te koken onder het motto: ‘We do the prep. You be the chef.’. Klanten kiezen zelf wat ze op hun bord krijgen uit een selectie aan 17 recepten, waaronder taco’s met varkensvlees, steak au poivre en een veggie hamburger.
De Amazon Meal Kits zijn enkel verkrijgbaar via Amazons online boodschappendienst voor Prime-leden, Amazon Fresh. Voor een maandelijke bezorgingskost van 14,99 dollar krijgen klanten de box thuis geleverd, en ophalen in één van de Amazon Fresh-ophaalpunten is gratis. De boxen zijn voorlopig uitsluitend in de VS te koop.
Een gebruiker die de maaltijdbox al uitprobeerde, liet aan GeekWire weten dat de kwaliteit zijn verwachtingen overtrof. Hij koos voor de steak au poivre. ‘Het was geen raar of overgebleven stuk [vlees] zoals dat vaak is bij andere diensten,’ schrijft de gebruiker. ‘De erwtjes waren heel vers zonder vlekken, en smaakten heel zoet. De ui was voorgesneden. Er zaten ook verse, groene peperbolletjes bij, wat ik nog nooit bij een andere dienst heb gezien, zelfs bij een gelijkaardig recept. Alles bij elkaar genomen was de maaltijd een 9 op 10 waard vergeleken met eender welke maaltijd die ik thuis heb gemaakt, zelfs met mijn eigen ingrediënten.’
Harde concurrentie
Amazons intrede in de maaltijdboxen-niche komt net na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods. De online retailer versterkt op die manier nogmaals de positie in de FMCG-sector.
Blue Apron, één van de grootste maaltijdboxaanbieders in de VS, kon de kersverse concurrentie al voelen. Net na de berichtgeving van Amazons Meal Kits zag de aanbieder de eigen beursaandelen met ruim 11 percent zakken. Dat is slecht nieuws voor Blue Apron, die nog maar sinds juni naar de beurs trokken en vanaf het begin een ongelukkige beursgang beleefde. Andere globale maaltijdboxverstrekker HelloFresh is nog niet aanwezig op de beurs. Wellicht zal Amazons offensief daar weinig aan veranderen.
In eigen land is naast HelloFresh en Foodbag ook Carrefour actief in de sector. De supermarktketen lanceerde in maart een eigen lijn in maaltijdboxen.
https://www.twinkle.be/nieuws/166705/maaltijdboxen-worden-niet-door-iedereen-gesmaakt/