Facebook gaat onbedoelde kliks op advertenties omzeilen
Adverteerders op het Facebook Audience Network hoeven zich voortaan geen zorgen meer te maken dat ze betalen voor kliks van accidentele bezoekers. Facebook past voortaan een nieuwe parameter toe die ervoor moet zorgen dat je budget beter wordt gespendeerd.
Twee seconden
Product Marketing Manager Brett Vogel laat via Facebook weten dat het nieuwe metingen toepast om te weten of het om een accidentele klik gaat of niet. De parameter hier is twee seconden van de klik tot het laden van de ad en sluiten ervan. Elke gebruiker die binnen de twee seconden terugkeert, wordt niet doorgerekend aan de adverteerder ondanks dat hij een fractie van een seconde de ad (onbewust) bekijkt.
Het gaat overigens niet enkel over Facebook zelf, maar ook om de advertentieruimtes op andere websites die door Facebook worden beheerd.
Testregel
Vogel laat wel weten dat deze nieuwe regel een startpunt is en dat Facebook de tijd en de regels verder kan tweaken in de toekomst.
Facebook weet dat uitgevers mogelijk extra inkomsten missen met deze nieuwe regel, maar Vogel benadrukt dat het merendeel van de uitgevers geen verandering zal ondervinden omdat hun advertenties niet afhankelijk mogen zijn van toevallige kliks. Vogel mikt op een gezond ecosysteem: “Onopzettelijke kliks zorgen meestal voor een slechte ervaring bij de bezoeker en de adverteerder. Het is geen goed idee van de uitgevers om daarrond een belangrijk businessmodel te hanteren.”