HelloFresh maakt langverwachte beursgang
Dat liet CEO Dominik Richter weten in een interview met het Duitse Manager Magazine. In 2015 plande HelloFresh al om naar de beurs te trekken, maar onder invloed van tegenvallende resultaten is het nooit zo ver gekomen.
‘Momentopname’
Ditmaal mikt HelloFresh op een beursnotering in september, hoewel de omstandigheden opnieuw niet optimaal zijn. Het bedrijf wordt nu als minder waardevol geschat dan voorheen, waardoor de maaltijdboxenspeler nu op 2 miljard euro wordt gewaardeerd. Het is te verwachten dat dat ook een effect heeft op het beursdebuut. Dat is echter ‘niet meer dan een momentopname,’ zegt Richter. Hij benadrukt dat de waarde op lange termijn belangrijker is.
Blue Aprons teleurstellende beursgang
Een gelijkaardig lot onderging Amerikaanse concurrent Blue Apron. Blue Apron maakte zijn beursdebuut in juni en verloor sindsdien bijna de helft van hun startwaarde. Deels was dat te wijten aan Amazon, die de overname van Whole Foods bekendmaakte één dag voor Blue Apron naar de beurs trok, maar er zijn andere oorzaken. Zo lijkt de algemene markt van maaltijdboxen op steeds minder vertrouwen te kunnen rekenen. Onder andere vrezen beleggers dat het gros van de bedrijven geen lang leven is beschoren en dat gevestigde supermarkten almaar beter worden in de online dienstverlening, waardoor de maaltijdbox op losse schroeven komt te staan.
Richter laat zich echter niet uit het lood slaan. ‘De beursgang van Blue Apron is niet heel relevant voor ons. We spelen in een andere competitie.’ HelloFresh groeit sneller en ondergaat minder verliezen dan zijn Amerikaanse tegenhanger, vervolgt hij. Desalniettemin maakt HelloFresh nog geen winst. In het eerste kwartaal tekende het bedrijf 29,6 miljoen euro verlies op, op een omzet van 205 miljoen euro.