Honderden bestellingen op bol.com geannuleerd na prijsfout
Dure parfums die plots een fractie van de prijs kosten: het ontging de bezoekers op bol.com niet. Honderden klanten plaatsten een order voor een flesje parfum, maar werden teleurgesteld toen even later een annuleringsmail volgde. Een reeks parfums kregen een te lage prijs mee, waardoor de bestellingen werden afgelast.
‘Voorraad bijna op’
De vergissing werd gemaakt bij de artikelen in de eigen stock: bij zulke producten wordt de prijs door bol.com zelf bepaald en online gezet, maar daar liep het dus fout. Een aantal parfums werd aan een fractie van de prijs aangeboden. Het parfum dat het vaakst werd besteld, ging tijdelijk over de toonbank voor maar 32,40 euro, en kost normaal 96,99 euro. ‘Onze totale voorraad was bijna gelijk op,’ zegt woordvoerster Marjolein Verkerk tegen de Nederlandse redactie van Twinkle. ‘Bestellers hebben we na het ontdekken van de fout direct laten via een annuleringsmail dat het een kennelijke vergissing betrof. Ook hebben we hen op de hoogte gesteld dat het artikel helaas niet meer leverbaar is.’
Als goedmaker biedt bol.com een parfum-cadeaubon ter waarde van 10 euro aan alle klanten wiens bestelling geannuleerd werd. De groep klanten die snel bestelden en het parfum aan verlaagde prijs al thuis aankregen, hebben geluk: zij mogen het afgeprijsde product gewoon houden.
Prijsfout
Dergelijke prijsfouten komen wel meer voor. Zo haalde Leen Bakker even geleden nog zijn gelijk thuis, nadat een rechtszaak werd aangespannen over verkeerd geprijsde hoogslapers. Toen werd geoordeeld dat de geafficheerde prijs niet nagekomen moest worden. Doorgaans is de regel dat de foute prijs niet bindend is, tenzij de klant er redelijkerwijze van uit kan gaan dat de prijs wel degelijk correct is. Bij pakweg een nieuwe breedbeeldtelevisie aan één euro, kan de retailer er dus gerust voor kiezen om de producten niet te leveren.