Chinese e-reus JD.com komt naar Europa
De Chinese e-tailer JD.com begint aan een Europese veroveringstocht. Het bedrijf wil volgend jaar zijn e-commerceplatform lanceren in Frankrijk, om nadien uit te breiden naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het neemt daarbij specifiek Amazon in het vizier. Dat zegt CEO en oprichter Richard Lui in een interview met The Financial Times.
Logistieke expert
JD.com heeft ambitie: het wil op korte tijd zijn aanwezigheid sterk vergroten in Europa. Lancering in de drie grootste markten in het avondland is nog maar de start. Om dat streven mogelijk te maken, investeert het bedrijf de komende twee jaar miljard euro in zijn Europese activiteiten.
In China is JD.com vooral bekend vanwege zijn logistieke capaciteiten. Het bedrijf kan aangekochte producten binnen de dag leveren. Om een dergelijke service aan te bieden organiseert het bedrijf de logistieke diensten binnenshuis. JD.com wil ongeveer dezelfde strategie toepassen in Europa: het bedrijf plant om verschillende logistieke centra uit te bouwen op het continent, maar zal voor thuisbezorging samenwerken met lokale partners.
Naast de logistieke centra wil het Chinese bedrijf ook een onderzoekscentrum openen in het Verenigd Koninkrijk. Dat zal voornamelijk focussen op het ontwikkelen van toepassingen op basis van big data en artificiële intelligentie.