Nike en Snapchat bundelen krachten om sneakers te verkopen
Nike experimenteert met Snapchat om zijn nieuwste paar Air Jordan-sneakers aan de man te brengen. Een kleine hoeveelheid ‘Air Jordan III Tinker’-sneakers werd gelanceerd in L.A. na de NBA All Stars-basketbalmatch. Een paar was enkel verkrijgbaar voor de gelukkigen die erin slaagden om de Snap-code te scannen.
Na het scannen van de code werden ze naar de Snapchat-app geleid, waar ze de sneakers online konden kopen. Het paar schoenen werd diezelfde avond geleverd. Het duurde 23 minuten voor de schoenen volledig waren uitverkocht. Naast de
Volgens TechCrunch is het de eerste keer dat een retailer buiten Snap gebruikmaakte van de e-commercefunctie van de app. Snapchat introduceerde begin dit jaar een eigen e-commerceplatform waar het Snap-merchandise aanbiedt. Net zoals bij Nike’s sneakers, kunnen gebruikers de winkel betreden door een Snap-code te scannen. Het volledige koopproces gebeurt binnen de app, van selectie tot check-out.
Hoewel de winkel tot nu toe voornamelijk wordt gebruikt om eigen producten te verkopen, heeft het platform ook potentieel voor externe verkopers. De naadloze koopervaring kan ervoor zorgen dat Snapchat een voetje voor heeft, terwijl andere sociale netwerken zoals Twitter blijven worstelen met de mix tussen social media en e-commerce. Dat Nike voor Snapchat kiest, is voor het medium ongetwijfeld een stap in de juiste richting.