Telecom- en retailbedrijven presenteren opvolger van sms
Telecombedrijven staan klaar om de klassieke sms in te ruilen voor een nieuwer model: RCS of Rich Communication Services. Smartphonemaker Google is de belangrijkste aanjager van die ontwikkeling, en heeft ondertussen enkele grote spelers weten te overtuigen. De GSMA, de internationale belangenorganisatie van mobiele providers, schaart zich officieel achter de adaptie van RCS. De berichten-standaard moet vooral bedrijven nieuwe tools in handen geven om met klanten te communiceren.
Modernisering
RCS moderniseert het sturen van berichtjes en kijkt daarbij sterk naar chatapplicaties. Het nieuwe platform vereenvoudigt opties als groepsgesprekken en het delen van afbeeldingen, twee vaste waarden in chatprogramma’s. Ook de integratie van speciale knoppen en ondersteuning voor diensten wordt mogelijk, zodat je bijvoorbeeld vanuit je berichten-app de levering van je pakketje kan volgen of een geboekte vlucht rechtstreeks kan inplannen in je agenda. Om dit soort integraties mogelijk te maken heeft Google al enkele partners weten te strikken, voornamelijk internationale bedrijven zoals DHL, booking.com en Subway.
Google wil op termijn zijn RCS-platform, dat de naam Android Messages heeft gekregen, standaard inbouwen op Android. Het heeft al zo’n 40 telecombedrijven en smartphone-fabrikanten weten te overtuigen om de dienst aan te bieden. Het bedrijf is van plan om tijdens het Mobile World Congress dit weekend een officiële demonstratie te geven van wat RCS in zijn mars heeft.
Over de uitrol van RCS blijft Google op de vlakte. Het stelt dat het RCS “in de komende maanden” naar meer bedrijven in meer regio’s wil brengen. De sms mocht onlangs nog kaarsjes uitblazen, om zijn 25-jarig jubileum te vieren.