Bridgestone ontwikkelt bandencontrolsysteem met hulp van Microsoft
Het nieuwe systeem van Bridgestone heet Tyre Damage Monitoring System. Het systeem monitort de banden continu om te zoeken naar mogelijke schade die bij een manuele inspectie zeer moeilijk kan opgespoord worden. Algoritmen detecteren gebeurtenissen die het loopvlak en het karkas van de band kunnen beschadigen. Problemen worden onmiddellijk doorgegeven aan de bestuurder via een notificatie op het dashboard.
Voor de technische ondersteuning van het systeem klopte Bridgestone aan bij Microsoft. Het systeem werkt via het Microsoft Connected Vehicle Platform, een oplossing voor slimme voertuigen van de softwaregigant, waar onder andere Volkswagen en Renault ook al gebruik van maken. Op het platform kunnen heel wat technologische aspecten van een wagen worden ondergebracht, zoals de navigatie, infotainmentsystemen en meer.
Doordat het systeem gebruik maakt van de sensorgegevens van reeds geïnstalleerde hardware, kan het systeem gebruikt worden zonder bijkomende hardware te moeten installeren. Dat maakt de implementatie een stuk eenvoudiger dan bij eender welk andere controlesysteem dat op de markt voor handen ligt.
Informatie over wegenwerken
Tyre Damaging Monitoring System geeft niet enkel aan of er schade is aan de banden, maar ook waar en wanneer die opgelopen werd. Daardoor kan het systeem volgens Bridgestone niet enkel nuttige data aanleveren voor chauffeurs, maar ook voor beheerders van wegenwerken. Zij kunnen op basis van de data aflezen waar er verbeteringen aan de wegeninfrastructuur nodig zijn. In de toekomst zouden autonome wagens zelfs in staat moeten zijn dergelijke informatie aan elkaar door te geven. Alle data die het systeem genereert, kunnen ook in het cloudplatform Microsoft Azure worden opgeslagen. Voorlopig is het systeem beschikbaar voor voertuigen die al steunen op Microsoft Connected Vehicle Platform.
Bridgestone is er van overtuigd dat het systeem een zeer belangrijke bijdrage kan leveren aan de veiligheid van wagenbestuurders. Onzichtbare schade aan de banden blijft bij inspecties vaak onder de rader, maar veroorzaken wel gevaarlijke technische problemen. Ongeveer dertig procent van de ongevallen zou kunnen gelinkt worden aan technische problemen veroorzaakt door bandenschade.