Deze Airbus waterstofvliegtuigen gaan vanaf 2035 passagiers vervoeren
Vliegen is niet bepaald een milieuvriendelijke activiteit, dat weten we allemaal. Airbus denkt daarom aan concepten waarmee we in de toekomst toch op een groene manier naar de andere kant van de wereld kunnen. Waterstofvliegtuigen moeten daarbij helpen. Daarom heeft de Franse vliegtuigbouwer dit jaar het voortouw genomen en ambieert emissievrij te vliegen tegen 2035. De drie modellen werden gisterenavond voorgesteld.
Airbus ZEROe
Zoals gezegd gaat het dus om een nieuwe reeks vliegtuigmodellen die opereren op waterstof. De drie modellen hebben allen een verschillende werking en concept. Het grootste is een passagiersvliegtuig waarmee je tot 200 mensen kan vervoeren. Op waterstof spreken we dan over een afstand van ongeveer 3700 kilometer, een Boeing 737 doet er 5600.
Naast het passagiersvliegtuig heeft Airbus ook een kleiner toestel ontworpen voor kleinere afstanden en tot slot een heel speciaal toestel waar toch nog 3700 kilometer mee kan gevlogen worden. Die laatste heeft een zogenaamde blended-wing body en kan zelfs tot 200 passagiers aan boord nemen.
Transitie
Airbus CEO Guillaume Faury is trots. Hij wil de eerste zijn, en deze drie concepten gaan Airbus helpen om tegen 2035 een volwaardig klimaatneutrale vliegtuigbouwer te zijn. De transitie naar waterstof heeft tijd nodig, maar het bedrijf rekent daarvoor ook op ondersteuning van beleidsmakers zodat de vliegindustrie verder kan blijven bestaan.
De laatste jaren zijn ook in de automotivesector heel wat producenten bezig geweest met waterstof. De techniek is nog niet helemaal van de grond gekomen, in België hebben we bijvoorbeeld amper drie stations waar je waterstof kan tanken. Toch werkt ook Hyundai aan een vloot vrachtwagens op waterstof die binnenkort in Europa gaan rondrijden.