Opvallend: dit zijn de 10 meest gebruikte merken voor phishing
Check Point heeft zijn nieuwe Brand Phishing Report voor het derde kwartaal van 2020 gepubliceerd. In dit rapport belicht Check Point Research, de Threat Intelligence tak van Check Point, de merken die de voorbije drie maanden het vaakst werden nagebootst door cybercriminelen in hun pogingen om persoonlijke informatie of betalingsgegevens te stelen. Het is verrassend genoeg Microsoft dat de ranglijst aanvoert.
Phishing top 10
Bij een brand phishing-aanval proberen cybercriminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen door een soortgelijke domeinnaam of quasi identieke URL te gebruiken. Vaak proberen ze ook het design van de echte website te kopiëren. De link naar deze valse website kan per e-mail of sms worden gestuurd, of je kan tijdens het surfen worden omgeleid. De nepwebsite bevat vaak een formulier dat bedoeld is om de gegevens van gebruikers, betalingsgegevens of andere persoonlijke informatie te stelen.
Zit corona er voor iets tussen?
In het recentste Brand Phishing Report van Check Point maakt Microsoft een opvallende sprong. In het tweede kwartaal stond het nog op een vijfde plaats; toen had 7% van alle pogingen tot phishing wereldwijd betrekking op Microsoft. In juli, augustus en september steeg dit tot maar liefst 19% van alle pogingen.
Een van de belangrijkste redenen is dat cybercriminelen probeerden te profiteren van de grote groep werknemers die nog steeds vanop afstand werken tijdens de COVID-19-pandemie. Nieuw in de lijst is DHL dat voor het eerst in de top 10 opduikt. Het koeriersbedrijf staat meteen op de tweede plaats (9%). Dit kan ook verklaard worden door de piek in online shopping als gevolg van COVID-19.
De volledige top 10
- Microsoft (19% van alle merkpogingen tot phishing)
- DHL (9%)
- Google (9%)
- PayPal (6%)
- Netflix (6%)
- Facebook (5%)
- Apple (5%)
- WhatsApp (5%)
- Amazon (4%)
- Instagram (4%)
Opvallend is dat dit bijna allemaal merken zijn uit de technologie- of financiële sector, of sociale netwerken. Dit illustreert dat, zeker tijdens de coronaviruspandemie, individuen worstelen met technologie voor telewerken, mogelijke veranderingen in hun financiën en een toenemend gebruik van sociale media.