Spotify doorbreekt kaap van 300 miljoen gebruikers
Het zijn goede tijden voor Spotify, want de muziekstreamingdienst heeft voor het eerst de kaap van de 300 miljoen leden overschreden. Het gaat om een stijging van bijna 30 procent ten opzichte van vorig jaar.
Het goede nieuws werd publiek gemaakt tijdens het aankondigen van de cijfers van het derde kwartaal van 2020. Concreet heeft Spotify nu 320 miljoen gebruikers, waarvan 144 miljoen voor een Premium-abonnement betalen. De groei is vooral te danken aan de introductie van de streamingdienst in Rusland en omliggende gebieden. Ook India was een snelgroeiende regio en dat werd mede mogelijk gemaakt door de marketingcampagnes die het bedrijf ginder voerde. De omzet steeg met 14 procent naar twee miljard euro, maar Spotify maakte wel nog een verlies van 101 miljoen euro.
Spotify blijft bouwen aan platform
Verder maakte Spotify een overzicht van de stappen die ze zetten om hun doel te bereiken, namelijk bouwen aan het nummer één audionetwerk in de wereld. Zo kwamen podcasts natuurlijk ter sprake (22% van de gebruikers zouden er naar luisteren), maar ook een samenwerking met Riot Games, bekend van het populaire online spel League of Legends werd als succesverhaal gebracht. Spotify haalde ook nieuwe functionaliteit aan, zoals het zoeken op basis van muziekteksten, de ondersteuning voor videopodcasts en meer manieren voor content creators om hun community te bouwen binnen Spotify.
Grote voorsprong op de concurrentie
Spotify heeft met zijn 144 miljoen betalende gebruikers een serieuze voorsprong op andere grote namen, zoals Apple Music en Amazon Music. Apple nadert volgens schattingen ondertussen de 70 miljoen betalende gebruikers, terwijl Amazon het met zo’n 55 miljoen abonnees moet doen. Bij deze laatste moeten we wel een kanttekening maken, want Amazon Music maakt op veel plaatsen deel uit van het Amazon Prime-abonnement.