Nieuws

Apple start volgende maand met privacylabels voor iOS 14

De privacylabels tonen welke data apps verzamelen en waarom ze dat doen. Zo zijn gebruikers beter geïnformeerd wanneer ze een app downloaden.

Op een website van Apple voor ontwikkelaars staat de lezen dat ontwikkelaars vanaf 8 december een privacylabel verplicht moeten toevoegen aan hun app om ze in de App Store te kunnen aanbieden. De regel geldt voor zowel oude als nieuwe applicaties. Dat die labels er zouden komen was al langer bekend. Apple presenteerde dit als één van de nieuwe functies voor iOS 14, maar bij de lancering van de besturingssysteemupdate in september waren ze nog niet beschikbaar. Eerst werd de functie uitgesteld naar begin volgend jaar, maar Apple vervroegt die tijdlijn dus.

De privacylabels dwingen appontwikkelaars om transparant te zijn over hun dataverzamelingsbeleid. Wanneer je een applicatie opzoekt in de App Store, dan krijg je informatie over welke data de app van je verzamelt (naam, mail, locatie, …), wat het privacybeleid is en of een trackingcode van derde partijen zoals adverteerders gebruikt worden. Je zal de applicatie pas kunnen downloaden als je hiervoor expliciet je toestemming gegeven hebt. Ook als de applicatie al op je smartphone staat, zal je op 8 december gevraagd worden je toestemming voor datatracking te geven.

Afbeelding: Apple (via PCMag)

Het is zeker geen slechte zaak om aan de hand van privacylabels gebruikers beter te informeren over welke data ze verzamelen. Want ondanks dat we ons er stilaan wel van bewust geraken dat we onze gegevens online beter moeten beschermen, gooien we toch nog vaak onze persoonlijke gegevens te grabbel voor externe partijen zonder dat we het volledig beseffen. Of iedereen dan ook aandachtig de informatie gaat doornemen vooraleer ze de app downloaden, dat is weer wat anders.

En Google?

Google geeft ontwikkelaars vrij de keuze om een link naar het privacybeleid toe te voegen aan de appinfo, zodat gebruikers dit ook kunnen doornemen als ze dit willen. Die informatie wordt wel niet beoordeeld door Google, en is dus zeker geen criteria om in de Play Store te kunnen opgenomen worden.

Zou je willen dat Android ook gaat werken met verplichte privacylabels? En hoeveel belang hecht je aan het privacybeleid van een app? Laat het ons weten in de reacties!

Appleiosmobielprivacyslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken