Spotify Wrapped: jouw muzikale samenvatting van 2020
Het jaar loopt stilaan op zijn einde en dat betekent dat we ons weer kunnen verwachten aan een hele hoop overzichten. Maar wat is er beter dan een persoonlijk overzicht? Dat dachten ze alvast bij Spotify. Premiumgebruikers van de muziekdienst kunnen vanaf vandaag hun Spotify Wrapped bekijken, een samenvatting van wat jij luisterde in de afgelopen 11 maanden.
Stories
Ten opzichte van vorig jaar pakt Spotify het lichtjes anders aan. Ten eerste doen ze dat op vlak van het format. Eerder deze week wisten we je al te vertellen dat enkele afspeellijsten nu voorzien zijn van stories door artiesten. Dat format hanteren ze nu ook voor Wrapped. Geen lijstoverzicht meer dus, wel een reeks aan verhalen waar je door kan tikken. Dat maakt dat het gepersonaliseerde overzicht enkel nog te bekijken is in de app voor Android of iOS.
Wrapped 2020
Ook aan de inhoud zijn wat nieuwigheden op te merken. Spotify test je zelfkennis met quizvragen over je meest beluisterde nummers en artiesten en zelfs het decennium waaruit je meest beluisterde nummers komen. En niet alleen muziek, maar ook podcasts worden dit jaar sterk in de kijker gezet. Zo krijg je een overzicht van het aantal minuten dat je naar verhalen luisterde of welke podcast voor jou dit jaar binge-worthy was.
Aan de hand van de manier waarop jij dit jaar naar muziek luisterde kan je nu ook badges verzamelen. Stelde je een afspeellijst samen waar een hele hoop mensen dit jaar naar luisterden? Dan ben je een tastemaker. Wie luisterde naar een nummer, nog voordat het cool was, krijgt de badge pioneer en wie een groot aantal nummers toevoegde aan een nieuwe afspeellijst mag zichzelf collector noemen. Trots op je badges of overzicht? Dan biedt Spotify de mogelijkheid om dit te delen op je sociale media.
Tenslotte kan je na het bekijken van je Spotify Wrapped je nieuwe gepersonaliseerde afspeellijsten beluisteren. Spotify maakt voor jou een afspeellijst met je meest beluisterde nummers, maar ook met nummers die hierop lijken maar waar je nog nooit eerder naar luisterde, je missed hits.
Wereldwijde luistertrends
Wie geen abonnee is van de Zweedse muziekdienst zal geen gepersonaliseerd overzicht krijgen, maar kan wel een kijkje nemen naar de wereldwijde luistertrends. Zo was Bad Bunny de meest beluisterde artiest van 2020 en ‘Blinding Lights’ van The Weeknd het meest beluisterde nummer. De meest beluisterde podcast was dan weer ‘The Joe Rogan Experience’.
Maar niet alleen luisteraars kunnen vanaf vandaag hun overzicht raadplegen, ook artiesten en podcasters krijgen hun eigen gepersonaliseerde Wrapped voorgeschoteld met een overzicht van hun luisteraars en de manier waarop zij luisterden.