Nieuws

Europese Commissie start twee onderzoeken naar datagebruik Google

Google ads advertenties Europese Commissie
De Europese Commissie is twee onderzoeken gestart naar de manier waarop Google data verzamelt voor reclamedoeleinden.

Het eerste deel van het onderzoek gaat over de technologie die Google gebruikt, terwijl het tweede focust op de manier waarop de data verzameld wordt. De zoekreus heeft tot vrijdag de tijd om te antwoorden op een vragenlijst van 13 pagina’s lang. “Het onderzoek beslaat alle diensten van Google, met de nadruk op hun advertentietechnologie en advertentietechnieken”, luidt het bij de Europese instelling

“Google is te dominant” 

Voorwerp van het onderzoek is het Google Display Network, waarop bedrijven communiceren over de vertoning van hun advertenties. De Europese Commissie wil de precieze werkwijze in kaart brengen. Google liet al weten mee te werken aan het onderzoek en zegt dat het steeds de gebruikers laat beslissen hoe hun gegevens gebruikt mogen worden. “Persoonlijke gegevens worden daarbij afgeschermd met het oog op de privacy”, aldus Google.  

Geen goed huwelijk

Europa en Google zijn niet de beste vrienden. Alleen al in de voorbije drie jaar kreeg de zoekgigant een totaal boetebedrag van 8,2 miljard euro opgelegd. Volgens de Europese Commissie verstikt Google concurrerende platformen voor online adverteren en bevoordeelt het zijn eigen zoekmachine. Google zou ook via zijn mobiele besturingssysteem Android te zeer zijn stempel drukken op het mobiele landschap. 

Lees ook: Gaf Google Facebook reclamevoordeel in geheime deal?

advertentiesbusinesseuropese commissiegoogle ads

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken