Spotify wil suggesties afstemmen op je emoties
Daarmee wil de muziekstreamingdienst nog betere suggesties kunnen doen. Dat gebeurt “aan de hand van spraaktechnologie en observaties van de omgeving van de gebruiker.” De technologie beperkt zich niet tot een analyse van emoties op basis van de stem. Ze zal ook kunnen herkennen of je alleen bent, bij vrienden of op een feestje.
Suggesties op basis van emoties
Het patent veronderstelt dat de spraakherkenning ook gebruikt kan worden om persoonlijke informatie te verzamelen, zoals de leeftijd en het geslacht van de luisteraar. Meer specifieke, contextgevoelige data, zoals intonatie, stressgevoelens en spraakritme, kunnen voorspellen of je in de stemming bent voor opgewekte muziek of nood hebt aan ontspanning.
Het patent werd al in 2018 ingediend en op 12 januari van dit jaar goedgekeurd. Volgens Spotify is het is heel gebruikelijk voor een streamingdienst om features toe te voegen die op een gepersonaliseerde ervaring mikken. Maar enkel voortgaan op de smaak van de gebruiker is vaak ontoereikend omdat er gepeild moet worden naar hun voorkeuren. Dat lukt alleen goed als het algoritme voldoende gebruiksgegevens heeft om te analyseren (de luistergeschiedenis bijvoorbeeld).
Spotify blijft innoveren
In september vorig jaar liet Spotify nog een patent registreren. Het gaat om een Karaoke-achtige functionaliteit waarbij gebruikers hun eigen stem kunnen toevoegen aan bepaalde tracks. Er staat ook een systeem voor muzieksuggesties in de planning. Dat baseert zich op de wandel- of loopsnelheid van de luisteraar. Ga je joggen, dan kan je in de toekomst muziek met een sneller tempo voorgeschoteld krijgen. Wanneer deze features en de emotie-analyse zullen uitrollen is nog niet bekend.