Nieuws

Zuckerberg zei dat Facebook “Apple pijn moest doen”

Facebook-apps panne
Deauville, France - MAY 26, 2011 : Facebook CEO Mark Zuckerberg participates to a conference about web technologies during the french G8 in the north of France with the Google CEO Eric Schmidt, Hiroshi Mikitani, founder of Rakuten, the Businessman in advertising Maurice Levy and the Orange CEO Eric Richard.
“We moeten Apple pijn doen.” Dat zou Facebook-CEO Mark Zuckerberg enkele jaren geleden tegen zijn medewerkers gezegd hebben.

Volgens The Wallstreet Journal zou dat twee jaar geleden gebeurd zijn, tijdens het Cambridge Analytica-schandaal. Zuckerberg en co werden toen verantwoordelijk gesteld nadat de Analytica-app via Facebook gebruikersgegevens had gelekt.  

Apple-CEO Tim Cook werd toen gevraagd wat hij zou hebben gedaan als hij het voor het zeggen had bij Facebook. Hij beweerde stellig dat hij zich niet in zo’n positie zou bevinden en bekritiseerde Facebook om zijn privacybeleid. Recenter haalde hij nog maar eens uit naar het sociale netwerk. Cook vindt dat de uit de pan swingende desinformatie en samenzweringstheorieën gevoed worden door Facebooks algoritmes. 

Moeilijke relaties 

Het is dan ook een publiek geheim dat Zuckerberg en Cook niet door één deur kunnen. In 2017 vond er nog een ontmoeting plaats, in de hoop de plooien glad te strijken. Maar dat verliep uiteindelijk in een gespannen sfeer, waardoor de relatie alleen maar verder is verzuurd.  

Apple heeft vorig jaar een privacy-update voor iOS aangekondigd die de samenwerking met Facebook verder uiteendrijft. Uiteindelijk zouden alle iOS-apps gebruikers de toestemming moeten vragen om hen te mogen tracken op andere websites en app binnen het besturingssysteem. Dat geldt ook voor het ID For Advertisers (IDFA)-systeem waarmee marketeers advertenties tonen op basis van gebruikersgedrag. Ontwikkelaars zouden wel meer tijd krijgen om zich aan te passen aan de nieuwe manier van werken. Die gaat pas in de lente van start, wanneer iOS 14.5 verschijnt. 

Legale strijd opvoeren 

Apples nieuwe beleid botste meteen op hevige weerstand van Facebook. Het sociale medium dreigt zo immers zijn inkomsten uit advertenties te zien teruglopen. Zuckerberg en zijnen overwegen om een rechtszaak aan te spannen tegen Apple vanwege oneerlijke concurrentie. Daarnaast zou Facebook gedreigd hebben om Epic Games bij te springen in zijn rechtszaak tegen Apple door documenten aan te leveren. Kortom: dat het ooit nog goedkomt tussen de twee bazen lijkt onwaarschijnlijk. 

Applemark zuckerbergsociale mediatim cook

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken