Antwerpse game-ontwikkelaars mikten op 45.000 euro, halen 1,2 miljoen op
Programmeur Karel Crombecq uit Borgerhout en grafisch designer Wim De Hert uit Schoten verslikten zich wellicht in hun koffie nadat ze de resultaten van hun crowdfundingcampagne bekeken. De fondswerving voor hun online fantasy-game Dungeon Alchemist stond nog maar enkele dagen online. Ze doen hun verhaal aan de VRT.
“Ons doel van 45.000 euro was al na 3 uur bereikt. Ondertussen hebben al 30.000 mensen onze campagne gesteund en we zitten al aan 1,2 miljoen euro”, zegt Crombecq aan de openbare omroep. “We beseffen nog niet goed wat er allemaal gebeurt, want we moeten de game nog ontwikkelen. Hoewel de game dus nog lang niet beschikbaar is, willen zoveel mensen ons al steunen.” Mogelijk speel de realiteit van de coronacrisis wat in hun kaarten. “Fysiek afspreken met vrienden voor een fantasy-bordspel kan natuurlijk niet. Dungeon Alchemist biedt een oplossing”, stelt Borgerhoutenaar.
Gat in de onlinemarkt
Het duo is er dus in geslaagd om een gat in de onlinemarkt te vinden. Dungeon Alchemist is is geen traditionele game, maar een tool waarmee je zelf eenvoudig een mooi fantasy-spelbord kan ontwerpen. “We haalden onze inspiratie bij Dungeons & Dragons. Traditioneel maakt de ‘dungeon master’ een kaart en bepaalt hij of zij ook de regels. “Omdat mensen nu een tijdlang geen klassieke bordspellen kunnen spelen, gaan ze op zoek naar een online alternatief”, weet De Hert. “Ook in eigen land hebben we veel steun gekregen, maar de grootste markt is toch die in de Verenigde Staten.”
De twee Antwerpenaren willen Dungeon Alchemist in de tweede helft van dit jaar lanceren. “Nee, daarmee zijn we nog geen miljonairs”, weet Crombecq. “Dit was eigenlijk een zijproject van ons en we hebben nog een hoofdjob. Al zal dat miljoen euro daar wellicht iets aan veranderen. In de eerste plaats gaat een deel van het budget naar meer middelen. En we kunnen er extra mensen voor inschakelen. We voelen nu ook wel de druk om de lat heel hoog te leggen”, besluit hij.