Spotify op koers om podcaststrijd van Apple te winnen
Apple Podcasts was jarenlang de go-to-app voor het beluisteren van podcasts (althans voor iOS-gebruikers), maar de marktverhoudingen in de podcastmarkt zijn volop aan het wijzigen. Spotify heeft miljoenen geïnvesteerd om het podcastaanbod uit te breiden en gebruikers podcasts te laten ontdekken. En die investeringen lijken dit jaar eindelijk te gaan renderen. Volgens voorspellingen van marktanalysebureau eMarketer gaat Spotify in 2021 haasje over doen bij Apple.
Apple Podcasts telt op dit moment 27,6 miljoen gebruikers (cijfers hebben enkel betrekking op de Verenigde Staten). Dat aantal zou dit jaar maar gestaag toenemen tot ongeveer 28 miljoen. Het aantal podcastsluisteraars op Spotify zal veel explosiever groeien. Nu zijn dat er net geen 20 miljoen, maar tegen eind 2021 zal Spotify al over de 28 miljoen luisteraars zitten. 2 jaar later moet Spotify aan 37,5 miljoen podcastliefhebbers zitten tegen 28,8 miljoen voor Apple. We dienen op te merken dat cijfers van Statista een ander beeld van de huidige podcastmarkt scheppen. Volgens hun gegevens zou Spotify nu al het populairste platform zijn met een marktaandeel van 25% in Amerika. Apple heeft nog 20% van die markt in handen.
Big business
Welk analysebureau nu de exacte cijfers weergeeft, het is wel duidelijk dat Spotify de toekomst is voor podcasts. Volgens de analisten van eMarketer ligt het verschil tussen Spotify en Apple in de manier waarop zij podcasts aanbieden aan hun publiek. Apple heeft er voor gekozen om muziek en podcasts streamen gescheiden te houden. Spotify integreert podcasts veel meer in het muziekplatform. Dat heeft tot gevolg dat gebruikers sneller ‘per ongeluk’ podcasts zullen ontdekken. De Zweedse streaminggigant biedt een interessantere formule voor producers om hun podcasts tot bij een breder publiek te krijgen.
Podcasts zijn big business, blijkt uit verdere analyses van eMarketer. Zij voorspellen dat het aantal Amerikanen dat minstens maandelijks naar een podcast luisteren met 10% gaat toenemen tot 117 miljoen. Advertentie-uitgaven in de podcastindustrie zouden voor het eerst boven de 1 miljard dollar uitstijgen. Spotify lanceerde recent een veilingplatform voor adverteerders om reclametijd tijdens podcasts aan te kopen. Ze onderzoeken naar verluidt ook de optie om podcast-abonnementen te introduceren.